Symulacja medyczna to nowy dział w edukacji medycznej wykorzystujący wirtualnie kreowaną rzeczywistość i technologie teleinformatyczne w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych w maksymalnie zbliżonych do realistycznych warunkach. Edukacja studentów za pomocą nowego narzędzia jakim jest symulator wysokiej wierności i symulacja medyczna pozwoli kształcącym się na kierunku pielęgniarstwo na praktyczne wykonanie procedur inwazyjnych z możliwością popełniania błędów i ukazywania ich konsekwencji w warunkach symulowanych. Zakupione zawansowane symulatory będą wiernie naśladować człowieka i jego parametry, między innymi mogą realistycznie kaszleć, wymiotować sztuczną treścią pokarmową, krwawić sztuczną krwią, pocić się, czy też zmienić szerokość źrenicy oka pod wpływem działania światła. Nauczyciel może konstruować różne scenariusze np.: pacjent z krwawieniem podpajęczynówkowym, pacjent z kwasicą ketonową w przebiegu cukrzycy, pacjent z tamponadą serca, które będą uczyć studenta poprawnego działania.

- zakup wyposażenia niezbędnego do funkcjonowania Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej,
- opracowanie podręcznika z zakresu symulacji medycznej,
- organizacja sympozjum w zakresie symulacji medycznej,
- wdrożenie programu standaryzowanych pacjentów.
Projekt będzie realizowany w okresie od 1 lutego 2018 do 31 lipca 2020 r., pozwoli polepszyć praktyczne przygotowanie studentów kierunku Pielęgniarstwo do aktywności zawodowej. Otwarcie Centrum Symulacji Medycznej planowane jest na październik 2018, tak aby przyjęci kandydaci na studia rozpoczęli kształcenie w nowo wyremontowanych i wyposażonych laboratoriach symulacji.
Wykorzystanie symulatorów wysokiej wierności pozwala zarówno powszechne jak i rzadkie patologie wielokrotnie przećwiczyć w przebiegu procesu kształcenia. Po zakończeniu zajęć scenariusza, działania wykonywane przez studentów będą omawiane w trakcie debriefingu. Ten element kształcenia pozwala na przeanalizowanie toku pracy oraz uzmysłowienie osobom ćwiczącym popełnianych błędów, ich skorygowanie w trakcie kolejnych scenariuszy celem osiągnięcia perfekcji.
Nauczanie metodą symulacji medycznej daje możliwość lepszego przygotowania studentów kierunku pielęgniarstwo do wykonywania zawodu pielęgniarki/ pielęgniarza, poprzez ciągłe powtarzanie praktycznych umiejętności oraz ich ocenę i analizę, a to wyraźnie wpływa na poprawę bezpieczeństwa pacjenta. Wdrażana metoda nauczania pomoże wzmocnić kompetencje, które stanowić będą o konkurencyjności absolwentów PWSZ w Krośnie w zakresie bezpieczeństwa i profesjonalizmu wykonywanych usług medycznych.


Komentarze
Dodaj komentarz