Głównym celem spotkania była realizacja szeregu działań wynikających z planu projektu, dlatego czas płynął szybko, bo wszyscy wytrwale pracowali. Pierwszy i ostatni dzień przeznaczone były na przyjazd, zakwaterowanie i podróż powrotną. Uczniowie partnerskich szkół mieszkali w domach swoich katalońskich kolegów. Zostali przyjęci bardzo gościnnie, z wielką życzliwością i radością. Musieli jednak pokonywać barierę językową, z czym doskonale sobie poradzili. Poznawali egzotyczne potrawy, obyczaje, zrozumieli, że tak wiele łączy Europejczyków, a różnice kulturowe stanowią nas ubogacają.

Po zadaniu wymagającym takiej aktywności odpoczywaliśmy, oglądając przedstawienie pt. „Mały Książę”. Wystąpili w nim chyba wszyscy uczniowie szkoły w Vila – rodona. Miłym zaskoczeniem było wyeksponowanie cytatu: „Najważniejsze widzi się tyko sercem” zapisanego w czterech językach oraz symboliczne róże, którymi obdarowali nas gospodarze, z komentarzem, że w Katalonii obdarowuje się różami tych, których się kocha.
Po południu gościliśmy w ratuszu. Była to wizyta oficjalna, ale również dało się wyczuć serdeczność gospodarzy i ich radość z naszego przyjazdu. Burmistrz Vila – rodona wyraził swoje uznanie dla nauczycieli realizujących projekt, podkreślił, że to bardzo ambitne i wymagające intensywnej pracy przedsięwzięcie. Wyraził również swoją wdzięczność, docenił trud pedagogów i zauważył efekty ich pracy. Wszyscy otrzymali symboliczne upominki oraz zostali zaproszeni na smaczny poczęstunek. Wieczór był przeznaczony na spotkania integracyjne uczniów z katalońskimi rodzinami.

Następny dzień rozpoczął się zajęciami w szkole. W środę realizowaliśmy kolejne zadania projektowe. Uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy robocze. Pracowali z tekstem baśni, układali całość z fragmentów, czytali z podziałem na role i wykonywali ilustracje do tekstu lub jego fragmentu. Poznali legendę o św. Jerzym i kolorowali pobudzające kreatywność Mandale. Następnie oglądaliśmy prezentacje przygotowane przez szkoły w Katalonii i na Słowacji. Każdy kraj miał za zadanie przygotować jedną baśń lub legendę wybraną metodą. Prezentacje były różnorodne i ciekawe.
Po południu udaliśmy się na wycieczkę do Santes Creus. Jest to niewielka miejscowość znajdująca się w sąsiedztwie Vila – rodona. Uczestniczyliśmy w warsztatach historycznych dotyczących średniowiecza. Uczniowie poznali historię cysterskiego klasztoru, wybudowanego w XII wieku. Wysłuchali ciekawostek dotyczących reguły życia zakonnego, podziwiali sztukę średniowieczną – styl romański. Usłyszeli też legendy związane z tym miejscem. Świątynia została wybrana przez wielkich szlachciców i średniowiecznych monarchów jako miejsce wiecznego odpoczynku. Tu spoczywa również patron szkoły katalońskiej Bernardo Tolra.
W czwartek znów ruszyliśmy tropem regionalnych legend i odwiedziliśmy miejsca z nimi związane. Najpierw zwiedzaliśmy Tarragonę – miasteczko położone nad Morzem Śródziemnym. Znajduje się tu port morski. Główną atrakcją turystyczną miasta jest jednak kompleks archeologiczny. Początki miasta sięgają głębokiej starożytności, toteż słynie ono przede wszystkim z zabytków okresu rzymskiego. Uczniowie mieli okazje zobaczyć resztki starożytnych murów miejskich, amfiteatru, a także rzymski akwedukt El Pont del Diable, czyli Most Diabła. Wiąże się z nim ciekawa legenda. Według niej wodociąg miał powstać w ciągu jednej nocy i był dziełem diabła. W rzeczywistości akwedukt powstał on blisko 2 tysiące lat temu, w czasach panowania cezara Oktawiana Augusta. Wówczas budowla ta mierzyła blisko 25 kilometrów i odpowiadała za dostarczanie wody do Tarraco. Do czasów obecnych z tej niegdyś imponującej budowli zachował się jedynie składający się z 125 łuków 800 metrowy odcinek.
Zebrane w Tarragonie zabytki z czasów rzymskich stały się przyczyną wpisania miasta w 2000 roku na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Ostatni dzień wizyty partnerskiej, piątek, rozpoczął się pracowicie. Uczniowie kolejny raz pracowali podzieleni na zespoły i wykonywali szereg ćwiczeń kształcących czytanie i czytanie ze zrozumieniem. Tym razem zajęli się znanymi baśniami, jak „Muzykanci z Bremy”, czy też „Trzy małe świnki”. Wykorzystując tekst oraz ilustracje przygotowywali improwizowane scenki, czytali z podziałem na role. W tym czasie nauczyciele z krajów partnerskich podsumowali dotychczasowe działania i zaplanowali zadania na kolejne miesiące. Omówiono także szczegóły dotyczące ostatniej wizyty partnerskiej, której gospodarzem będzie nasza szkoła. Ostatnim etapem realizacji działań projektowych były prezentacje legend i baśni przez młodzież z Włoch i Polski. Uczniowie naszej szkoły w ciekawy sposób przedstawili legendę „O smoku wawelskim”. Ich prezentacja wzbudziła duże zaciekawienie słuchaczy.
Po pracowitym przedpołudniu mieliśmy okazję zwiedzić miejscową faktorię. Uczniowie poznali najważniejsze etapy produkcji regionalnego wina i oliwy. Wieczorem zorganizowano pożegnalną dyskotekę. Potem uczestnicy otrzymali certyfikaty pobytu i wrócili do goszczących ich rodzin. Organizatorzy przygotowali jednak dla wszystkich jeszcze jedną atrakcję. Obejrzeliśmy niezwykły pokaz. Castells, czyli „wieże z ludzi” to symbol Katalonii. Tradycja budowania wież z ludzi ma blisko dwieście lat i wywodzi się z religijnych tańców "balls dels Valencians", znanych już w XV wieku. Tworzenie wież zostało docenione przez UNESCO i dołączyło do grona Arcydzieł Ustnych i Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości.
Trudno było się rozstać, pojawiły się łzy wzruszenia. Pozostaną miłe wspomnienia, nowe znajomości, przyjaźnie. Mamy nadzieję, że ten wyjątkowy wyjazd na długo pozostanie w pamięci naszych uczniów i przyniesie długotrwałe efekty.


Komentarze
Dodaj komentarz