Pomoc dla najbardziej potrzebujących
Alternatywą dla likwidacji dotychczasowej ulgi dla członków rodzin wielodzietnych będzie program pomocowy zarządzany przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie dla rodzin wielodzietnych znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, spełniających kryterium dochodowe uprawniające do świadczeń z pomocy społecznej. Według danych MOPR na terenie miasta Krosna pomocą objętych zostanie 70 rodzin łącznie około 350 osób.
Z kolei jeśli mieszkaniec nie wypełni obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny, opłata, tzw. stawka sankcyjna, będzie wynosić miesięcznie 104 zł od osoby.
Takie prawo
Prezydent Piotr Przytocki podczas sesji podkreślał, że obowiązujące prawo nakazuje, aby opłaty pobierane od właścicieli nieruchomości w całości pokrywały koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi w Krośnie za rok 2020 r. jednoznacznie wskazuje, że opłaty pobierane od właścicieli nieruchomości nie pokryją kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w 2021 roku, co będzie niezgodne z obowiązującym aktualnie prawem.
Coraz wyższe wymagania
Główne powody wzrostu kosztów spowodowane są między innymi coraz wyższymi wymaganiami środowiskowymi skutkującymi stałym wzrostem cen za przyjęcie odpadów w celu ich zagospodarowania w kolejnych latach, zmianami przepisów prawa w zakresie magazynowania, transportu wszystkich rodzajów odpadów, a także podwyższeniem tzw. opłaty marszałkowskiej do kwoty 270 zł w 2020 r.
i zrównującej stawki dla różnych grup odpadów. Doszły też nowe obowiązki w zakresie prowadzenia szczegółowej sprawozdawczości, czyli Ogólnopolska Baza Danych o Odpadach).
Wzrost wynagrodzeń
Zarówno przy kalkulacji stawek opłat za zagospodarowanie odpadów oraz w ofertach firm zajmujących się odbiorem i transportem i przetwarzaniem odpadów musiał też zostać uwzględniony wzrost cen towarów i usług oraz minimalnego wynagrodzenia za pracę, które w roku 2020 wynosiło 2 600 zł w stosunku do planowanych 2 800 zł w roku 2021.
Problem z odpadami wysokoenergetycznymi
Nie bez znaczenia są także uwarunkowania rynkowe i problemy z zagospodarowaniem tzw. frakcji nadsitowej (wysokoenergetycznej), która z uwagi na zakaz jej składowania musi zostać przekazana wyłącznie do termicznego unieszkodliwiania oraz niekontrolowany wzrost kosztów zagospodarowania odpadów wysokoenergetycznych. Spowodowane jest to ograniczonymi możliwościami ich zagospodarowania w istniejących instalacjach w Polsce.
COVID-19
Nastąpił też wzrost ilości wytwarzanych odpadów z uwagi na wystąpienie pandemii COVID-19. Wielu mieszkańców miasta zmuszonych było oraz nadal jest do pozostawania w swoich domach, a większość obowiązków zawodowych oraz edukacyjnych odbywa się w sposób zdalny. W związku z zaistniałą sytuacją odpady dotychczas wytwarzane w zakładach pracy, szkołach, itp. trafiają do systemu gminnego, co w sposób bezpośredni podnosi jego koszty.
Za przyjęciem uchwały było 11 radnych, 8 zagłosowało przeciw, a 2 wstrzymało się od głosu.


Komentarze
Dodaj komentarz