Zarząd Województwa Podkarpackiego w specjalnym oświadczeniu, w związku z pojawiającymi się w przestrzeni medialnej komentarzami i inicjatywami dotyczącymi czasowego zawieszenia połączeń na linii kolejowej nr 108, przedstawił informację dotyczącą kluczowych uwarunkowań, wynikających z prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rewitalizacji linii kolejowej.
Zarządca Infrastruktury Kolejowej poinformował wszystkich przewoźników, którzy wykonywali pracę przewozową na planowanym do rewitalizacji odcinku linii kolejowej o ustalonym harmonogramie zamknięć w ruchu.
- Rewitalizacja obejmie pełne zamknięcie torowe na odcinku Jasło - Nowy Zagórz, co uniemożliwi prowadzenie ruchu pasażerskiego i technicznego oraz spowoduje całkowite odcięcie południowej części linii 108 i linii 107 od czynnej sieci kolejowej, a także od zaplecza utrzymaniowego, co w praktyce uniemożliwi realizację jakiegokolwiek ruchu - czytamy w oświadczeniu.
Władze województwa podkarpackiego informują, że mimo, iż odcinki Nowy Zagórz - Ustrzyki Dolne (L108) oraz Zagórz - Łupków (L107) pozostaną technicznie przejezdne, brak będzie możliwości zaprowadzenia tam ruchu pasażerskiego właśnie z powodu braku dostępu do zaplecza serwisowo-utrzymaniowego POLREGIO S.A. w Rzeszowie. Zaplecze to jest niezbędne do wykonywania obowiązkowych przeglądów taboru (P1, P2, P3), tankowania, napraw bieżących oraz czynności przygotowania technicznego pojazdów, bez których pociągi nie mogą być dopuszczone do jazdy. W praktyce oznacza to, że jakakolwiek eksploatacja taboru na odizolowanym fragmencie linii byłaby niezgodna z przepisami bezpieczeństwa i operator realizujący usługę przewozową - POLREGIO nie podejmie się takiego działania.
"Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło - Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy Jedlicze - Szebnie" to inwestycja warta około 1,2 mld zł (ze środków programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej), obejmująca kompleksową modernizację linii 108 oraz budowę nowej łącznicy Jedlicze-Szebnie, której przygotowanie dokumentacyjne do realizacji trwało wiele lat i skoordynowane było również z inwestycją drogową miasta Krosna.
- Na terenie Krosna przewidziano obniżenie niwelety toru na odcinku 2,8 km, co umożliwi likwidację dwóch przejazdów kolejowo-drogowych oraz dwóch przejść przez tory, a także przebudowę wiaduktów w ciągu ul. Lwowskiej i Hallera. Prace te poprawią płynność ruchu kolejowego i drogowego oraz umożliwią budowę nowego przystanku Krosno Południe (Galeria). Inwestycja jest skoordynowana z budową skrzyżowania w rejonie ul. Dywizjonu 303 i Sikorskiego - informują członkowie Zarządu Województwa Podkarpackiego.
Realizacja przedsięwzięcia zwiększy przepustowość linii, skróci czasy przejazdów, poprawi bezpieczeństwo oraz podniesie dostępność transportową południowej części województwa. Po zakończeniu robót pociągi będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h.
Ponadto od 3 listopada bieżącego roku zamknięty został na linii nr 108 odcinek Nowy Zagórz - Ustrzyki Dolne w związku z przebudową mostu kolejowego w km 115, który wymaga całodobowego zamknięcia torowego. Ten odcinek również został całkowicie wyłączony z eksploatacji do czasu zakończenia robót, co oznacza, że już na kilka tygodni przed rozpoczęciem zasadniczej rewitalizacji przejezdność odcinków linii kolejowej 108 jest mocno ograniczona.
W związku z powyższym od 3 listopada 2025 r. połączenia kolejowe Rzeszów - Ustrzyki Dolne zostały skrócone do stacji Zagórz.
Natomiast od połowy grudnia br. zawieszone zostaną wszystkie dalsze połączenia kolejowe na południe i wschód od Krosna, aż do zakończenia robót.
Zdaniem władz Podkarpacia, czasowe wstrzymanie ruchu jest konsekwencją wymogów technicznych i bezpieczeństwa, a nie decyzją uznaniową.
- Modernizacja linii nr 108 jest inwestycją o fundamentalnym znaczeniu dla południowej części województwa, po jej zakończeniu poprawi się zarówno prędkość i płynność ruchu, jak i dostępność transportowa całego regionu - czytamy.
Pod oświadczeniem podpisali się: Władysław Ortyl, Piotr Pilch, Karol Ożóg, Małgorzata Jarosińska - Jedynak, Anna Huk.


Komentarze
Dodaj komentarz