Niemal 1000 dzieci z Podkarpacia przeszło tej jesieni niecodzienną lekcję bezpieczeństwa z Tomciem Brygadzistą i Zebrą Drogową.
Tomcio Brygadzista, Zebra Drogowa i Babcia Jadzia – to od nich dzieci z Rzeszowa, Stalowej Woli, Krosna i Tyrawy Wołoskiej dowiedziały się, jak bezpiecznie przejść przez ulicę, dlaczego warto nosić odblaski i z jakimi zagrożeniami wiąże się wejście na plac budowy. Organizatorem akcji edukacyjnej promującej umiejętność bezpiecznego poruszania się po drodze, zwłaszcza w pobliżu budowy, jest firma Skanska. To już dziewiąta edycja kampanii edukacyjnej!

Edukacja z Tomciem Brygadzistą
Spotkanie w Szkole Podstawowa nr 25 w Rzeszowie, Publicznej Szkole Podstawowej nr 3 w Stalowej Woli, Szkole Podstawowej nr 15 w Krośnie oraz w Zespole Szkół w Tyrawie Wołoskiej odbyło się w ramach ogólnopolskiej kampanii społeczno-edukacyjnej Skanska „Bezpieczni w pobliżu budowy”. Skanska, która jest wykonawcą licznych inwestycji na terenie województwa podkarpackiego, przeprowadza tę akcję od 8 lat w szkołach podstawowych zlokalizowanych w pobliżu jej placów budów. Bajkowi bohaterowie przedstawienia – Tomcio Brygadzista, Zebra Drogowa i Babcia Jadzia uczyli najmłodszych, jakie są znaki drogowe, jak bezpiecznie poruszać się po drodze i dlaczego dzieci nie powinny wchodzić na plac budowy. Niecodzienną lekcję bezpieczeństwa tej jesieni na Podkarpaciu przeszło prawie 1000 uczniów. Na koniec spotkań wszyscy otrzymali opaski odblaskowe. Dzięki nim będą bardziej widoczni i zdecydowanie bardziej bezpieczni!

Zdrowie i życie ludzkie to priorytet dla Skanska. Promujemy bezpieczną pracę
i nie akceptujemy zaniedbań w obszarze BHP. Duży nacisk kładziemy także na zdrowie i życie osób mogących znaleźć się pobliżu inwestycji. W tej grupie są m.in. dzieci, które idąc do szkoły mijają budowę i które często chętnie weszłyby na plac, by zaspokoić swoją ciekawość. W trosce o nich prowadzimy edukację w placówkach znajdujących się w sąsiedztwie budów. Od 2008 roku uczymy i wyposażamy najmłodszych w elementy odblaskowe. Przez te 8 lat, w kilkuset spotkaniach w ramach akcji wzięło udział ponad 122 tys. dzieci.



Bezpieczni w pobliżu al. Sikorskiego w Rzeszowie
Skanska jako firma odpowiedzialna społecznie, dla której najważniejsze podczas prowadzonych prac jest bezpieczeństwo zarówno uczestników ruchu, jak i pracowników, na każdym etapie budowy podejmuje działania, które pozwalają uniknąć sytuacji niebezpiecznych. - Dzięki wiedzy i doświadczeniu nasze prace organizujemy w taki sposób aby po pierwsze były bezpieczne dla pozostałych użytkowników ruchu, po drugie, by móc w harmonogramie wykonać powierzone nam zadanie i oddać zamawiającemu, a przede wszystkim lokalnej społeczności wysokiej jakości inwestycję, która będzie im służyła przez lata – podkreśla Mirosław Siepak, dyrektor regionu Skanska.
Skanska wprowadza tymczasowe organizacje ruchu aby kierowcy czy piesi mogli bezpiecznie, pomimo trwających robót, dotrzeć do domów czy pracy. Firma informuje mieszkańców i lokalne media o utrudnieniach, dbając o właściwe oznakowanie budowy i przejezdnej trasy, oraz apeluje o bezpieczną i rozważną jazdę. - Dbamy o sąsiadów naszych budów i wręczamy im także elementy odblaskowe, by na drodze byli bardziej widoczni dla jadących pojazdów. Taka sytuacja miała miejsce w zeszłym tygodniu w Rzeszowie, gdzie najmniejszym mieszkańcom al. Sikorskiego rozdawaliśmy odblaski gdyż aktualnie prowadzone przez nas prace wiązały się z całkowitym wyłączeniem oświetlenia na remontowanym odcinku drogi – informuje Damian Solarz, kierownik budowy, Oddział Budownictwa Inżynieryjnego Skanska w Rzeszowie.

Troszczymy się o życie
Według danych Komendy Głównej Policji w 2015 r. w województwie podkarpackim miało miejsce 1 703 wypadków drogowych, w wyniku których śmierć poniosło 136 osób, a 2 120 zostało rannych. Aż 159 z tych zdarzeń to wypadki z udziałem dzieci w wieku 0-14 lat. Najczęstsze przyczyny wypadków to: nieostrożne wejście na jezdnię, przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym oraz wejście na jezdnię na czerwonym świetle.

Kampania prowadzona przez Skanska jest odpowiedzią na te problemy. - Chcemy uwrażliwić najmłodszych na niebezpieczeństwa związane z poruszaniem się po drogach oraz w pobliżu budowy, gdzie mamy do czynienia z dużym natężeniem ruchu maszyn i pojazdów – mówi Agnieszka Kotela, koordynator kampanii. - W ramach naszej akcji promujemy też noszenie elementów odblaskowych zwiększających ilość widocznych dzieci poruszających się po zmierzchu. Dzięki odblaskom kierowca może zauważyć pieszego z odległości 150, a nie 20 metrów, gdy jest już zdecydowanie za późno
na jakąkolwiek reakcję. - To, że w porównaniu z 2014 rokiem w całym kraju zmalała liczba wypadków z udziałem dzieci o ponad 2 tysiące, dla nas - organizatora akcji, jest bardzo ważnym sygnałem i potwierdzeniem, że nasze działania przynoszą realne efekty – dodaje Agnieszka Kotela.