Trzy krośnieńskie szkoły będą bardziej dostępne
13.10.2021 21:42Wiadomości / Szkolne wieści / Krosno
Krosno przystąpiło do realizacji projektu „Dostępna Szkoła – innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia”. Na czym on polega?
W Krośnie projekt będzie realizowany w Szkole Podstawowej nr 14 z Oddziałami Sportowymi i Integracyjnymi, Szkole Podstawowej nr 10 i Szkole Podstawowej nr 8.
- Ten projekt to wyjątkowa szansa dla krośnieńskich szkół. Ciągle dążymy do tego, żeby w naszych placówkach każde dziecko mogło w pełni rozwinąć swój potencjał, a ten projekt nam to znacząco ułatwi. Dostępna szkoła, to takie miejsce, w którym każdy uczeń, każdy nauczyciel i rodzic może uczestniczyć w życiu szkoły, bez względu na to jakie ma ograniczenia, czy to wynikające z posiadanej niepełnosprawności czy ze specjalnych potrzeb - wyjaśnia Bronisław Baran, zastępca prezydenta Krosna.
Projekt ma na celu pomóc szkołom w likwidacji barier szeroko rozumianej dostępności funkcjonowania szkół podstawowych. Polega na opracowaniu Modelu Dostępnej Szkoły, a następnie jego przetestowaniu wśród 30 organów prowadzących szkoły w całej Polsce. Model dostępnej szkoły to dokument zawierający metody i działania według określonych standardów dostępności, zapewniający kompleksowość i łączenie rozwiązań architektonicznych, technicznych, organizacyjnych i świadomościowych w odpowiedzi na rzeczywiste problemy i możliwości szkoły, w celu wyrównania szans edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Konkurs był dostępny dla wszystkich szkół podstawowych. Projekt jest odpowiedzią na potrzeby rosnącej liczby dzieci z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dzięki jego realizacji zostanie bezpośrednio wspartych tylko 90 szkół podstawowych w całej Polsce.
Prace nad przygotowaniem wniosku rozpoczęły się we wrześniu 2020 r. Pierwszym etapem było opracowanie autodiagnozy na podstawie Modelu Dostępnej Szkoły w trzech wytypowanych krośnieńskich szkołach i na jej podstawie złożono wstępny wniosek. Po pozytywnej weryfikacji wniosku, szkoły zostały poddane zewnętrznym audytom dostępności tak, by możliwe było pełne zdiagnozowanie ich potrzeb i dopasowanie wsparcia do indywidualnej sytuacji placówki. Następnie każda ze szkół, przy współpracy z urzędem miasta, opracowała Indywidualne Plany Poprawy Dostępności (IPPD), w których zaplanowano działania modernizacyjne, działania podnoszące świadomość oraz kompetencje nauczycieli i specjalistów szkolnych, a także działania w obszarze społeczno-edukacyjnym dla uczniów, m.in. montaż wind, wymianę drzwi, rolet, zakupy specjalistycznych pomocy dydaktycznych, wyposażenia, organizację zajęć dodatkowych i wycieczek dla uczniów, szkolenia kadry i rodziców.
Całkowita wartość projektu wynosi 1 532 700 zł, w tym wysokość grantu 1 300 000 zł. Kwotę 232 700 zł, jako wkład własny, miasto pokryje własnych środków. Projekt będzie realizowany od września 2021 r. do maja 2023 r.
- Ten projekt to wyjątkowa szansa dla krośnieńskich szkół. Ciągle dążymy do tego, żeby w naszych placówkach każde dziecko mogło w pełni rozwinąć swój potencjał, a ten projekt nam to znacząco ułatwi. Dostępna szkoła, to takie miejsce, w którym każdy uczeń, każdy nauczyciel i rodzic może uczestniczyć w życiu szkoły, bez względu na to jakie ma ograniczenia, czy to wynikające z posiadanej niepełnosprawności czy ze specjalnych potrzeb - wyjaśnia Bronisław Baran, zastępca prezydenta Krosna.
Projekt ma na celu pomóc szkołom w likwidacji barier szeroko rozumianej dostępności funkcjonowania szkół podstawowych. Polega na opracowaniu Modelu Dostępnej Szkoły, a następnie jego przetestowaniu wśród 30 organów prowadzących szkoły w całej Polsce. Model dostępnej szkoły to dokument zawierający metody i działania według określonych standardów dostępności, zapewniający kompleksowość i łączenie rozwiązań architektonicznych, technicznych, organizacyjnych i świadomościowych w odpowiedzi na rzeczywiste problemy i możliwości szkoły, w celu wyrównania szans edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Konkurs był dostępny dla wszystkich szkół podstawowych. Projekt jest odpowiedzią na potrzeby rosnącej liczby dzieci z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dzięki jego realizacji zostanie bezpośrednio wspartych tylko 90 szkół podstawowych w całej Polsce.
Prace nad przygotowaniem wniosku rozpoczęły się we wrześniu 2020 r. Pierwszym etapem było opracowanie autodiagnozy na podstawie Modelu Dostępnej Szkoły w trzech wytypowanych krośnieńskich szkołach i na jej podstawie złożono wstępny wniosek. Po pozytywnej weryfikacji wniosku, szkoły zostały poddane zewnętrznym audytom dostępności tak, by możliwe było pełne zdiagnozowanie ich potrzeb i dopasowanie wsparcia do indywidualnej sytuacji placówki. Następnie każda ze szkół, przy współpracy z urzędem miasta, opracowała Indywidualne Plany Poprawy Dostępności (IPPD), w których zaplanowano działania modernizacyjne, działania podnoszące świadomość oraz kompetencje nauczycieli i specjalistów szkolnych, a także działania w obszarze społeczno-edukacyjnym dla uczniów, m.in. montaż wind, wymianę drzwi, rolet, zakupy specjalistycznych pomocy dydaktycznych, wyposażenia, organizację zajęć dodatkowych i wycieczek dla uczniów, szkolenia kadry i rodziców.
Całkowita wartość projektu wynosi 1 532 700 zł, w tym wysokość grantu 1 300 000 zł. Kwotę 232 700 zł, jako wkład własny, miasto pokryje własnych środków. Projekt będzie realizowany od września 2021 r. do maja 2023 r.
Źródło: UM Krosno, Autor: opr. /AJ/
Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!