Krosno przystąpiło do realizacji projektu „Dostępna Szkoła – innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia”. Na czym on polega?
W Krośnie projekt będzie realizowany w Szkole Podstawowej nr 14 z Oddziałami Sportowymi i Integracyjnymi, Szkole Podstawowej nr 10 i Szkole Podstawowej nr 8.

- Ten projekt to wyjątkowa szansa dla krośnieńskich szkół. Ciągle dążymy do tego, żeby w naszych placówkach każde dziecko mogło w pełni rozwinąć swój potencjał, a ten projekt nam to znacząco ułatwi. Dostępna szkoła, to takie miejsce, w którym każdy uczeń, każdy nauczyciel i rodzic może uczestniczyć w życiu szkoły, bez względu na to jakie ma ograniczenia, czy to wynikające z posiadanej niepełnosprawności czy ze specjalnych potrzeb - wyjaśnia Bronisław Baran, zastępca prezydenta Krosna.

Projekt ma na celu pomóc szkołom w likwidacji barier szeroko rozumianej dostępności funkcjonowania szkół podstawowych. Polega na opracowaniu Modelu Dostępnej Szkoły, a następnie jego przetestowaniu wśród 30 organów prowadzących szkoły w całej Polsce. Model dostępnej szkoły to dokument zawierający metody i działania według określonych standardów dostępności, zapewniający kompleksowość i łączenie rozwiązań architektonicznych, technicznych, organizacyjnych i świadomościowych w odpowiedzi na rzeczywiste problemy i możliwości szkoły, w celu wyrównania szans edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnością oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Konkurs był dostępny dla wszystkich szkół podstawowych. Projekt jest odpowiedzią na potrzeby rosnącej liczby dzieci z niepełnosprawnościami oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dzięki jego realizacji zostanie bezpośrednio wspartych tylko 90 szkół podstawowych w całej Polsce.

Prace nad przygotowaniem wniosku rozpoczęły się we wrześniu 2020 r. Pierwszym etapem było opracowanie autodiagnozy na podstawie Modelu Dostępnej Szkoły w trzech wytypowanych krośnieńskich szkołach i na jej podstawie złożono wstępny wniosek. Po pozytywnej weryfikacji wniosku, szkoły zostały poddane zewnętrznym audytom dostępności tak, by możliwe było pełne zdiagnozowanie ich potrzeb i dopasowanie wsparcia do indywidualnej sytuacji placówki. Następnie każda ze szkół, przy współpracy z urzędem miasta, opracowała Indywidualne Plany Poprawy Dostępności (IPPD), w których zaplanowano działania modernizacyjne, działania podnoszące świadomość oraz kompetencje nauczycieli i specjalistów szkolnych, a także działania w obszarze społeczno-edukacyjnym dla uczniów, m.in. montaż wind, wymianę drzwi, rolet, zakupy specjalistycznych pomocy dydaktycznych, wyposażenia, organizację zajęć dodatkowych i wycieczek dla uczniów, szkolenia kadry i rodziców.

Całkowita wartość projektu wynosi 1 532 700 zł, w tym wysokość grantu 1 300 000 zł. Kwotę 232 700 zł, jako wkład własny, miasto pokryje własnych środków. Projekt będzie realizowany od września 2021 r. do maja 2023 r.

Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. terazKrosno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.