W dniach 11 i 12 czerwca 2015 r. w Czytelni Głównej Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej, ponad 120 osób z Krosna i powiatu krośnieńskiego zmierzyło się z dyktandem, walcząc o tytuł "Krośnieńskiego Mistrza Ortografii 2015".
Była to czwarta edycja konkursu, który wpisuje się w Dni Krosna, dlatego treść dyktand niezmiennie związana jest z historią i zabytkami miasta. Autorem tekstów jest poeta i prozaik - Jan Tulik.

- Żenujące! - przemyśliwała Marzena, która od pół godziny nie skleciła pożądanego zdania. Miała za zadanie skompilować fantastyczno - sensacyjną opowieść, z uwzględnieniem lokalnych atrakcji. Herbata znów wystygła, autorka chyba się zdrzemnęła. Wtem usłyszała jakieś brzęczenie, spod powiek dostrzegła dziwne iskrzenie. Naraz ocucił ją porażający huk - to początek dyktanda dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów.

Natomiast uczniowie szkół ponadgimnazjalnych i dorośli zmierzyli się z następującym tekstem: - Przewodniczka przemówiła do rozwrzeszczanej gromadki, chcąc przekrzyczeć harmider. Jęła mówić o cennych zabytkach małego Krakowa na Podkarpaciu.
Ósmy wiek sobie liczy lokacja Krosna. Przestrzeń wokół tworzy prostokątny rynek. Północna pierzeja przysłania widok na rezerwat Prządki i zamek Kamieniec w Odrzykoniu. Przekątną rynku spinają wieże kościoła farnego i kapucynów.

Konkurs miał głównie na celu popularyzację zasad poprawnej polszczyzny wśród mieszkańców Krosna i powiatu krośnieńskiego, rozwijanie zainteresowań kulturą języka polskiego, kształcenie nawyku prawidłowego stosowania podstawowych zasad ortograficznych, ale przede wszystkim miał być formą zabawy z ortografią.

Konkurs ortograficzny

Mistrzowie Ortografii 2015 wyłonieni zostali w czterech grupach wiekowych: uczniowie kl. V i VI szkół podstawowych; uczniowie gimnazjów, uczniowie szkół ponadgimnazjalnych; studenci i inne osoby urodzony po 1 stycznia 1991 r. oraz grupa 25+ czyli osoby urodzone przed 31 grudnia 1990 r. W każdej grupie, jury przyznało również po 2 wyróżnienia.

Prace sprawdzała Komisja Konkursowa złożona z polonistów, w składzie: Anna Pelc /przewodnicząca/, Małgorzata Jasiewicz oraz Elżbieta Staroń.

Najwięcej problemów uczestnikom dyktanda sprawiła pisownia małych i wielkich liter, a także takich wyrazów jak: mereżka, mełła, chalcedon czy Pik-Mirandola.


Konkurs, jak co roku, spotkał się z dużym zainteresowaniem ze strony większości krośnieńskich szkół. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, jedna szkoła mogła być reprezentowana maksymalnie przez pięć osób. W konkursie swoje reprezentacje miało 24 szkoły.
Nagrody i dyplomy laureatom konkursu wręczyli na krośnieńskim rynku 14 czerwca 2015 r.: Prezydent Krosna Piotr Przytocki i Dyrektor KBP Teresa Leśniak.

W kategorii uczniowie szkoły podstawowej /kl. V-VI/ - tytuł: "Krośnieński Mistrz Ortografii 2015" otrzymała Adrianna Ordyna ze Szkoły Podstawowej w Jedliczu, natomiast wyróżnienia zdobyli: Anna Kościółek ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Krośnie i Szymon Tomkiewicz ze Szkoły Podstawowej w Jedliczu.

W kategorii gimnazja: "Mistrzem Ortografii" została Karolina Kościółek z Gimnazjum nr 4 w Krośnie, natomiast wyróżnienia otrzymały: Aleksandra Korus z Katolickiego Gimnazjum w Krośnie oraz Daria Nowak z Gimnazjum Dwujęzycznego w Krośnie.

W kategorii uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, studenci i osoby urodzone po 1 stycznia 1991 r. - tytuł: "Krośnieński Mistrz Ortografii 2015" zdobył Szymon Fugas z I Liceum Ogólnokształcącego w Krośnie, a wyróżnienia Katarzyna Kwiatkowska z II LO w Krośnie oraz Kamil Gmiterek z I LO w Krośnie.

W ostatniej kategorii - dorośli mieszkańcy miasta i powiatu - grupa 25+ /osoby urodzone przed 31 grudnia 1990 r./ tytuł Krośnieńskiego Mistrza Ortografii 2015 otrzymała Elżbieta Pikul, a wyróżnienia zdobyli Edward Marszałek i Piotr Kucharski.

Organizatorem konkursu było Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich Oddział w Krośnie i Krośnieńska Biblioteka Publiczna przy wsparciu finansowym Gminy Krosno.

Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. terazKrosno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.