Budowa S19 Krosno - Miejsce Piastowe. Zobacz zdjęcia
15 maja, 2023Wiadomości / Korczyna / Krościenko Wyżne / Miejsce Piastowe
Wykonanie stabilizacji drogi dojazdowej
(fot. GDDKiA)
Trwa budowa ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Krosno w Iskrzyni do węzła Miejsce Piastowe. Zobacz postęp prac.
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Krosno w Iskrzyni do węzła Miejsce Piastowe realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca, konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones, opracował już dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i rozpoczął prace budowlane.
Zakres prac
W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. Powstaną dwa węzły drogowe: Krosno w Iskrzyni i Miejsce Piastowe. Pierwszy z nich połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28.
- Zakres prac obejmie także budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, czterech przejść dla zwierząt oraz jeden przepust pod trasą główną. W miejscowości Widacz droga ekspresowa poprowadzona zostanie wiaduktem nad linią kolejową nr 108 relacji Stróże - Krościenko. Droga zostanie wyposażona również w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. W celu realizacji zadań związanych z bieżącym utrzymaniem drogi, wybudowany zostanie Obwód Drogowy zlokalizowany w miejscowości Miejsce Piastowe - tłumaczy Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie.
Wyzwanie na budowie
Odcinek drogi ekspresowej S19 Krosno - Miejsce Piastowe przebiega przez tereny płaskie, wykorzystywane w dużej mierze rolniczo. Na południowej części odcinka występują tereny bardziej zróżnicowane morfologicznie, gdzie trasa przecina liczne kotliny i doliny rzeczne. Pod względem geologicznym, obszar inwestycji charakteryzuje się skomplikowaną budową związaną z występowaniem utworów fliszu karpackiego (naprzemianlegle ułożone warstwy skał osadowych).
Największym wyzwaniem dla Wykonawcy są warunki gruntowo - wodne. Wysoki stan wód opadowych (zastoiska wodne, namoknięty teren) będzie znacznym utrudnieniem przy wejściu w teren i prowadzeniu robót ziemnych, szczególnie w rejonie wykopów.
W bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji występuje teren predysponowany osuwiskowo, na którym może dochodzić do zjawisk i procesów geodynamicznych. W związku z tym, na etapie prac przygotowawczych, wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. W ramach tych prac wykonano 1262 otwory badawcze o łącznym metrażu wierceń wynoszącym 9,5 km oraz 467 sondowań sprawdzających o łącznym metrażu wynoszącym 1,4 km.
Zakres prac
W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. Powstaną dwa węzły drogowe: Krosno w Iskrzyni i Miejsce Piastowe. Pierwszy z nich połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28.
Wyzwanie na budowie
Odcinek drogi ekspresowej S19 Krosno - Miejsce Piastowe przebiega przez tereny płaskie, wykorzystywane w dużej mierze rolniczo. Na południowej części odcinka występują tereny bardziej zróżnicowane morfologicznie, gdzie trasa przecina liczne kotliny i doliny rzeczne. Pod względem geologicznym, obszar inwestycji charakteryzuje się skomplikowaną budową związaną z występowaniem utworów fliszu karpackiego (naprzemianlegle ułożone warstwy skał osadowych).
Największym wyzwaniem dla Wykonawcy są warunki gruntowo - wodne. Wysoki stan wód opadowych (zastoiska wodne, namoknięty teren) będzie znacznym utrudnieniem przy wejściu w teren i prowadzeniu robót ziemnych, szczególnie w rejonie wykopów.
W bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji występuje teren predysponowany osuwiskowo, na którym może dochodzić do zjawisk i procesów geodynamicznych. W związku z tym, na etapie prac przygotowawczych, wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. W ramach tych prac wykonano 1262 otwory badawcze o łącznym metrażu wierceń wynoszącym 9,5 km oraz 467 sondowań sprawdzających o łącznym metrażu wynoszącym 1,4 km.
Źródło: GDDKiA, Autor: opr. /AJ/
~wywłaszczony
17-05-2023 12:20 6 7
~mieszkaniec MP
17-05-2023 11:18 10 7
~Franz_Pio
16-05-2023 13:10 8 4
~do krótko i na temat
15-05-2023 22:10 4 26
~krótko_i_na_temat
15-05-2023 18:11 36 7