Urząd Miasta Krosna uruchomił specjalną jednostkę, która odpowiadać będzie za budowanie dialogu samorządu z mieszkańcami. Ma swoją siedzibę w CWOP przy ul. Grodzkiej 10.
Biuro Innowacji Społecznych w Krośnie ma być miejscem - częścią urzędu, gdzie mieszkańcy mogą zgłosić swoje pomysły i inicjatywy, które chcieliby zrealizować we współpracy czy przy wsparciu urzędu. Zespół biura tworzą trzy osoby, zarówno z doświadczeniem wewnątrz urzędu, jak i z zdobytym poza administracją. Pozwoli to uzyskać świeże spojrzenie na wiele aspektów życia w mieście jak i na urzędowe procedury i przepisy.
Pracownicy będą zajmować się, między innymi, konsultacjami społecznymi, inicjatywą lokalną, kontaktami z radami dzielnic i osiedli i wprowadzaniem rozwiązań, które mają zmieniać życie w mieście na lepsze. Staną się też "przewodnikami" po urzędzie dla tych, których odstraszają zawiłe procedury. Utworzenie biura jest wynikiem zrealizowanego przez magistrat projektu "Dialog samorządu z interesariuszami" i oczekiwań mieszkańców zgłoszonych w trakcie prowadzonych wywiadów i rozmów.

bis krosno

- W trakcie realizacji projektu "Dialog" nasi pracownicy przeprowadzili szereg rozmów i wywiadów z mieszkańcami Krosna czy przedstawicielami krośnieńskich organizacji pozarządowych. Wnioski, jakie wyciągnęliśmy z tych rozmów wskazywały wprost na potrzebę rozwijania komunikacji urzędu z mieszkańcami. Komunikacji, której obie strony muszą się uczyć i na którą powinni być otwarci - tłumaczy prezydent Krosna Piotr Przytocki.

Powstałe biuro ma za zadanie budować postawy partycypacyjne, włączające mieszkańców w życie miasta, wspierać inicjatywy mieszkańców i być łącznikiem między nimi a urzędnikami. W pierwszej kolejności ma jednak przeglądnąć istniejące regulacje dotyczące podstawowych form partycypacji - konsultacji społecznych, inicjatywy lokalnej, budżetu obywatelskiego oraz, we współpracy z mieszkańcami, dostosować je do współczesnych standardów.

- Chcemy przyjrzeć się istniejącym uchwałom i zarządzeniom, które regulują podstawowe narzędzia tzw. partycypacji społecznej w naszym mieście. Często powstały one dawno temu i nie przystają do dzisiejszych realiów. Chcemy, we współpracy z krośnianami, je zmieniać i ułatwiać mieszkańcom korzystanie z nich i angażowanie się w życie miasta. Już w tym momencie pracownicy biura biorą też udział w spotkaniach konsultacyjnych z mieszkańcami, na których są omawiane pomysły, które miasto będzie mogło wpisać do wniosków aplikacyjnych i starać się pozyskać środki z zewnątrz - mówi Michał Żelechowski, kierownik Biura Innowacji Społecznych Urzędu Miasta Krosna.

Kolejne planowane działania mają za zadanie zbliżyć ze sobą urzędników i mieszkańców, ale również zwiększyć poczucie sprawczości Krośnian, na którego brak wskazywali w licznych badaniach i ankietach.

bis krosno

- W wielu przeprowadzonych przez nas ankietach mieszkańcy wskazywali na brak poczucia sprawczości, na brak poczucia, że "coś mogą". Chcemy to zmienić - pokazać, że głos mieszkańców jest ważny i że, choćby przez Budżet Obywatelski, mają wpływ na swoje otoczenie. A to tylko jedna z kilku możliwości. Chcemy, żeby było ich coraz więcej - dodaje Michał Żelechowski

W wywiadach krośnianki i krośnianie wskazywali również na brak znajomości swoich przedstawicieli w radach dzielnic i osiedli, jak również radnych miejskich czy urzędników. To również jest pole do działania BIS-u.

- Często, aby zobaczyć pełen obraz działalności urzędu należy "popatrzeć z dystansu". To pozwala zobaczyć szerszą perspektywę. Jestem przekonany, że pracownicy Biura mają ten szerszy obraz a jednocześnie potrafią krytycznie spojrzeć na dotychczasowe działania. Chcemy też, żeby "wyszli" oni do mieszkańców - byli w miejscach, w których są mieszkańcy, w przestrzeni miasta, ale i wirtualnie, w Internecie, żeby starali się dostrzec ich problemy i przyjąć ich punkt widzenia, który później przełoży się na sprawniejsze działanie poszczególnych wydziałów urzędu - zaznacza prezydent Piotr Przytocki.

Podobne jednostki działają w wielu miastach. W działaniach partycypacyjnych przoduje Gdynia i Dąbrowa Górnicza, które, choć prezentują nieco różne modele włączania mieszkańców w życie miasta, mają długoletnie tradycje w tym zakresie. Krosno, choć jest na początku swojej drogi, dołącza do miast, które chcą budować dialog między urzędnikami a mieszkańcami i włączać ich w życie miasta.

Biuro Innowacji Społecznych mieści się w budynku Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych (CWOP) przy ul. Grodzkiej 10 i działa od poniedziałku do piątku w godzinach:
Poniedziałek: 7:30-16:30
Wtorek-Czwartek: 7:30-15.30
Piątek: 7:30-14:30
Można się kontaktować również za pośrednictwem poczty elektronicznej bis@um.krosno.pl, a już nie długo także przez media społecznościowe.


~Metju.

30-10-2024 13:22 2 9

Ukraińcom najlepiej.
Odpowiedz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. terazKrosno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.