W październiku w Krośnie ruszyły pierwsze w Polsce lekcje ekonomii dla uczniów szkoły podstawowej. Inicjatywa ma pomóc dzieciom i młodzieży w swobodnym poruszaniu się po świecie finansów, rynku pracy i ekonomii. W przygotowaniu zajęć nauczycieli wspierają przedsiębiorcy.

Książka, nie podręcznik

Pomysł takich zajęć dla uczniów szkół podstawowych ma swoje źródło w książce "Świat pieniądza". Jej pomysłodawczynią była Patrycja Krzanowska, córka Jerzego Krzanowskiego, współwłaściciela Grupy Nowy Styl.
- Jako dziecko bardzo interesowałam się ekonomią i w domu często rozmawialiśmy o finansach. Szukałam wiedzy o niej w książkach, ale większość była napisana zbyt trudnym dla mnie językiem. Wtedy wpadłam na pomysł napisania własnej książki - mówi Patrycja Krzanowska.



W przygotowaniu książki "Świat pieniądza" wzięły udział ekonomistka Katarzyna Michalska i projektantka Magdalena Grabowska-Wacławek (Grabovska). W efekcie powstała napisana prosto i z humorem i przyciągająca kolorowymi ilustracjami książka dla dzieci w wieku 8-14 lat. Od momentu jej pierwszego wydania w 2013 r. rozeszło się już ponad 25 tysięcy egzemplarzy!

Przedsiębiorcy chcą uczyć praktycznie

- Pokazujemy ją nauczycielom w szkołach, ale też w środowiskach biznesowych. Spotykamy się z dużym zainteresowaniem przedsiębiorców. Oni najlepiej rozumieją, jak bardzo młodym Polakom brakuje elementarnej wiedzy ekonomicznej. Biznes kojarzy im się z dużą odpowiedzialnością i ryzykiem, instytucje finansowe - zgodnie z obrazem medialnym - z wyzyskiem i nadużyciami - mówi Jerzy Krzanowski, szef Grupy Nowy Styl, mecenas przedsięwzięcia. - My chcemy przedstawiać ją w sposób atrakcyjny, rozbudzać ducha przedsiębiorczości, ale też tłumaczyć podstawy, by młodzi nie zgubili się - jak to się mówi - w dżungli kapitalizmu.



Sama książka nie została wydana dla celów biznesowych. Jest sprzedawana przez Fundację „Świat Pieniądza” po kosztach druku i transportu. Jeśli ktoś chce zrobić jej dodruk na własne potrzeby, wydawca udostępnia plik na zasadzie bezpłatnej licencji.

W promocję i dystrybucję książki zaangażowały się znane polskie firmy ABC Czepczyński, Fakro, Asseco, YLIA, Ochnik, Solaris, Dr Irena Eris, Maspex i Enel-Med, ale też Konfederacja Lewiatan i Deloitte. Zachęcają przedsiębiorców nie tylko do korzystania z książki, ale też rozmów z nauczycielami i inicjowania lokalnych programów edukacji gospodarczej dla najmłodszych.

W efekcie w Wielkopolsce firma ABC-Czepczyński przeprowadziła wiosną tego roku pilotażowy projekt edukacyjny „ABC Ekonomii”. W 6 szkołach, klasach IV-VI, w ramach godzin wychowawczych i warsztatów pozalekcyjnych nauczyciele prowadzili zajęcia oparte o „Świat pieniądza” i zapewnione przez firmę materiały dydaktyczne. Uczestniczyło w nich 2000 dzieci, a finałem projektu był Konkurs Wiedzy Ekonomicznej.

Lekcja w Krośnie

Program, który rozpoczął się teraz w Krośnie to już regularne zajęcia lekcyjne. Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 14 Robert Guzik zgłosił program do kuratorium, uzyskał zgodę gminy i wpisał do planu zajęć 36 godzin lekcyjnych przedmiotu „Ja i ty w świecie pieniądza”. Lekcje mają charakter dodatkowy, ale rodzice uznali je za przydatne i licznie zapisali na nie swoje pociechy.



Interaktywna forma lekcji, nastawiona na zaciekawienie tematem i inspirowanie do samodzielnego poznawania, sprawiła, że dzieci chętnie w nich uczestniczą. Po pierwszych dwóch zajęciach nauczyciel, Sebastian Staroń, otrzymuje kolejne zapisy. Plan pracy zakłada też wycieczki edukacyjne. Dzieci z Krosna odwiedzą najpierw fabryki Grupy Nowy Styl, gdzie poznają, na czym polega praca na różnych stanowiskach i jak zorganizowana jest firma, a w kolejnych miesiącach – także Giełdę Papierów Wartościowych i Narodowy Bank Polski.

Program ma wsparcie władz lokalnych. Wiceprezydent Krosna Bronisław Baran deklaruje, że chciałby takie innowacyjne metody kształcenia zapewnić wszystkich uczniom w mieście. Ten rok jest traktowany przez wszystkich pilotażowo.

- Będziemy zbierać doświadczenia z Krosna i Wielkopolski, tak żeby wypracować jak najciekawsze metody nauczania i praktyczne scenariusze. Dużo rozmawiamy z nauczycielami, bo to od nich zależy, czy dzieciom spodobają się zajęcia, chcemy zapewnić im maksymalne wsparcie – mówi Jerzy Krzanowski. - I w tym samym czasie razem z Deloitte będziemy propagować ten projekt wśród firm rodzinnych. Wspieranie przedsiębiorczości w środowiskach lokalnych to świetny pomysł dla firm na realizację społecznej odpowiedzialności biznesu. Naszym celem jest, by program zdobył zasięg ogólnopolski.

Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. terazKrosno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.