Uczniowie Szkoły Podstawowej w Długiem w ramach III wizyty partnerskiej odwiedzili Hiszpanię.
W dniach od 24 do 30 marca dziesięcioro uczniów Szkoły Podstawowej w Długiem pod opieką nauczycieli gościło w szkole partnerskiej w Vila – rodona. Jest to malowniczo położone miasteczko, znajdując się na terenie prowincji Tarragona w Katalonii. W spotkaniu uczestniczyli także uczniowie oraz nauczyciele z Włoch i ze Słowacji. Była to kolejna, już trzecia, wizyta partnerska w ramach programu Erasmus +, pt. „Once Upon A Time… European Children All Together” („Dawno, dawno temu… europejskie dzieci razem”). Dotyczy on popularnych baśni i legend, za pomocą których są rozwijane umiejętności czytania i czytania ze zrozumieniem przez uczniów. Wnioskodawcą projektu jest Szkoła Podstawowa w Długiem, a międzynarodowym koordynatorem Pani Gabriela Strzelczyk.

Głównym celem spotkania była realizacja szeregu działań wynikających z planu projektu, dlatego czas płynął szybko, bo wszyscy wytrwale pracowali. Pierwszy i ostatni dzień przeznaczone były na przyjazd, zakwaterowanie i podróż powrotną. Uczniowie partnerskich szkół mieszkali w domach swoich katalońskich kolegów. Zostali przyjęci bardzo gościnnie, z wielką życzliwością i radością. Musieli jednak pokonywać barierę językową, z czym doskonale sobie poradzili. Poznawali egzotyczne potrawy, obyczaje, zrozumieli, że tak wiele łączy Europejczyków, a różnice kulturowe stanowią nas ubogacają.

Szkoła Podstawowa w Długiem

Pierwszym wspólnie spędzonym dniem był poniedziałek. Uczniowie w Vila – rodona serdecznie nas powitali przy swojej szkole. Mieniło się od barw czterech krajów partnerskich. Były uściski, brawa i wielka radość. Wkrótce potem wyruszyliśmy, aby poznać najbliższą okolicę. Dzieci i nauczyciele zostali podzieleni na sześć zespołów. Przewodnikami byli uczniowie katalońskiej szkoły. Korzystając z mapy i instrukcji, wędrowaliśmy ulicami miasteczka. W różnych ciekawych miejscach uczniowie słuchali wyjaśnień swoich katalońskich kolegów i odpowiadali na pytania. Był to rodzaj gry terenowej. Wszyscy świetnie się bawili i zdobyli wiele ciekawych informacji o miasteczku, w którym mieli spędzić kolejnych kilka dni.
Po zadaniu wymagającym takiej aktywności odpoczywaliśmy, oglądając przedstawienie pt. „Mały Książę”. Wystąpili w nim chyba wszyscy uczniowie szkoły w Vila – rodona. Miłym zaskoczeniem było wyeksponowanie cytatu: „Najważniejsze widzi się tyko sercem” zapisanego w czterech językach oraz symboliczne róże, którymi obdarowali nas gospodarze, z komentarzem, że w Katalonii obdarowuje się różami tych, których się kocha.
Po południu gościliśmy w ratuszu. Była to wizyta oficjalna, ale również dało się wyczuć serdeczność gospodarzy i ich radość z naszego przyjazdu. Burmistrz Vila – rodona wyraził swoje uznanie dla nauczycieli realizujących projekt, podkreślił, że to bardzo ambitne i wymagające intensywnej pracy przedsięwzięcie. Wyraził również swoją wdzięczność, docenił trud pedagogów i zauważył efekty ich pracy. Wszyscy otrzymali symboliczne upominki oraz zostali zaproszeni na smaczny poczęstunek. Wieczór był przeznaczony na spotkania integracyjne uczniów z katalońskimi rodzinami.

Szkoła Podstawowa w Długiem

Kolejny dzień, wtorek, upłynął nam bardzo aktywnie. Zorganizowano dla nas całodniową wycieczkę do stolicy Katalonii – Barcelony. Poznaliśmy najpiękniejsze zakątki tego miasta i legendy z nimi związane. Na początku podziwialiśmy monumentalną świątynię Sagrada Familia. Jest to secesyjny kościół uważany za najsłynniejsze dzieło słynnego architekta Antoniego Gaudiego. Budowę tej świątyni rozpoczęto w 1882 roku i wciąż trwa. Zakończenie planowane jest w roku 2026, w którym przypada setna rocznica śmierci jej głównego architekta Gaudiego. Po zwiedzaniu tej niezwykłej budowli wyruszyliśmy na spacer najbardziej znaczącymi ulicami Barcelony: Passeig de Gracia i Rambles, podziwiając wiele pięknych zabytków. Dotarliśmy także na Plac Kataloński, który znajduje się w centrum Barcelony. Jest to punkt zbiegu najważniejszych ulic i pasaży miasta, ale również ważny węzeł metra. Na placu znajduje się kilka ciekawych rzeźb, między innymi pomnik „Catalunya a Francesc Macià”. Dotarliśmy również do Boqueria Market. To wielki bazar miejski położony przy ulicy La Rambla w Barcelonie, niedaleko Gran Teatre del Liceu – opery barcelońskiej. Pierwsza wzmianka na temat tego miejsca pochodzi z XIII wieku. Obecnie jest to nie tylko największe miejsce handlowe, ale i jedna z najważniejszych atrakcji turystycznych Barcelony.

Następny dzień rozpoczął się zajęciami w szkole. W środę realizowaliśmy kolejne zadania projektowe. Uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy robocze. Pracowali z tekstem baśni, układali całość z fragmentów, czytali z podziałem na role i wykonywali ilustracje do tekstu lub jego fragmentu. Poznali legendę o św. Jerzym i kolorowali pobudzające kreatywność Mandale. Następnie oglądaliśmy prezentacje przygotowane przez szkoły w Katalonii i na Słowacji. Każdy kraj miał za zadanie przygotować jedną baśń lub legendę wybraną metodą. Prezentacje były różnorodne i ciekawe.

Po południu udaliśmy się na wycieczkę do Santes Creus. Jest to niewielka miejscowość znajdująca się w sąsiedztwie Vila – rodona. Uczestniczyliśmy w warsztatach historycznych dotyczących średniowiecza. Uczniowie poznali historię cysterskiego klasztoru, wybudowanego w XII wieku. Wysłuchali ciekawostek dotyczących reguły życia zakonnego, podziwiali sztukę średniowieczną – styl romański. Usłyszeli też legendy związane z tym miejscem. Świątynia została wybrana przez wielkich szlachciców i średniowiecznych monarchów jako miejsce wiecznego odpoczynku. Tu spoczywa również patron szkoły katalońskiej Bernardo Tolra.

W czwartek znów ruszyliśmy tropem regionalnych legend i odwiedziliśmy miejsca z nimi związane. Najpierw zwiedzaliśmy Tarragonę – miasteczko położone nad Morzem Śródziemnym. Znajduje się tu port morski. Główną atrakcją turystyczną miasta jest jednak kompleks archeologiczny. Początki miasta sięgają głębokiej starożytności, toteż słynie ono przede wszystkim z zabytków okresu rzymskiego. Uczniowie mieli okazje zobaczyć resztki starożytnych murów miejskich, amfiteatru, a także rzymski akwedukt El Pont del Diable, czyli Most Diabła. Wiąże się z nim ciekawa legenda. Według niej wodociąg miał powstać w ciągu jednej nocy i był dziełem diabła. W rzeczywistości akwedukt powstał on blisko 2 tysiące lat temu, w czasach panowania cezara Oktawiana Augusta. Wówczas budowla ta mierzyła blisko 25 kilometrów i odpowiadała za dostarczanie wody do Tarraco. Do czasów obecnych z tej niegdyś imponującej budowli zachował się jedynie składający się z 125 łuków 800 metrowy odcinek.
Zebrane w Tarragonie zabytki z czasów rzymskich stały się przyczyną wpisania miasta w 2000 roku na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Szkoła Podstawowa w Długiem

Kolejnym ciekawym miejscem okazała się miejscowość Montblanc. Na terenie miasta znajdują się obiekty, które są częścią pozycji Sztuka naskalna basenu Morza Śródziemnego na Półwyspie Iberyjskim z Listy światowego dziedzictwa UNESCO. Montblanc znajduje się niedaleko Morza Śródziemnego oraz Gór Prades. Miasteczko otacza XV-wieczny mur z siedemnastoma basztami. Tu mieliśmy okazję poznać dziedzictwo średniowiecza. Według legendy w bramie Montblanc św. Jerzy miał zabić smoka. Uratował w ten sposób życie księżniczki oraz uwolnił miasto od groźnego potwora. W miejscu, gdzie wsiąkła krew smoka, wyrosła róża. Od tej pory 23 kwietnia, dzień św. Jerzego, przez Katalończyków jest uważany za Dzień Zakochanych i mężczyźni obdarowują kobiety różami.

Ostatni dzień wizyty partnerskiej, piątek, rozpoczął się pracowicie. Uczniowie kolejny raz pracowali podzieleni na zespoły i wykonywali szereg ćwiczeń kształcących czytanie i czytanie ze zrozumieniem. Tym razem zajęli się znanymi baśniami, jak „Muzykanci z Bremy”, czy też „Trzy małe świnki”. Wykorzystując tekst oraz ilustracje przygotowywali improwizowane scenki, czytali z podziałem na role. W tym czasie nauczyciele z krajów partnerskich podsumowali dotychczasowe działania i zaplanowali zadania na kolejne miesiące. Omówiono także szczegóły dotyczące ostatniej wizyty partnerskiej, której gospodarzem będzie nasza szkoła. Ostatnim etapem realizacji działań projektowych były prezentacje legend i baśni przez młodzież z Włoch i Polski. Uczniowie naszej szkoły w ciekawy sposób przedstawili legendę „O smoku wawelskim”. Ich prezentacja wzbudziła duże zaciekawienie słuchaczy.

Po pracowitym przedpołudniu mieliśmy okazję zwiedzić miejscową faktorię. Uczniowie poznali najważniejsze etapy produkcji regionalnego wina i oliwy. Wieczorem zorganizowano pożegnalną dyskotekę. Potem uczestnicy otrzymali certyfikaty pobytu i wrócili do goszczących ich rodzin. Organizatorzy przygotowali jednak dla wszystkich jeszcze jedną atrakcję. Obejrzeliśmy niezwykły pokaz. Castells, czyli „wieże z ludzi” to symbol Katalonii. Tradycja budowania wież z ludzi ma blisko dwieście lat i wywodzi się z religijnych tańców "balls dels Valencians", znanych już w XV wieku. Tworzenie wież zostało docenione przez UNESCO i dołączyło do grona Arcydzieł Ustnych i Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości.

Trudno było się rozstać, pojawiły się łzy wzruszenia. Pozostaną miłe wspomnienia, nowe znajomości, przyjaźnie. Mamy nadzieję, że ten wyjątkowy wyjazd na długo pozostanie w pamięci naszych uczniów i przyniesie długotrwałe efekty.