- Kiedy syn miał dwa i pół roku powstało Niepubliczne Przedszkole Integracyjne Planeta 21. Zaczynało działać z czwórką dzieci. Była to mała placówka i niewiele osób wierzyło, że urośnie z tego coś większego. Aktualnie funkcjonuje w dwóch budynkach: przy ul. Wolności 1 i ul. Czajkowskiego 51, a uczęszcza do niego łącznie blisko 90 dzieci - mówi Renata Kopacz.
Jest to przedszkole integracyjne. Podkreśla to Ewa Szajnicka, psycholog i dyrektor Niepublicznego Przedszkola Integracyjnego Planeta 21 w Krośnie.
- Zwracamy na to szczególną uwagę, gdyż są u nas dzieci zarówno zdrowe, których jest większość, jak i z dysfunkcjami, z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Do Planety 21 uczęszczają dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju, czyli dzieci z autyzmem, których obecnie jest coraz więcej i dzieci z wadami genetycznymi, nawet bardzo rzadkimi - mówi dyrektor Ewa Szajnicka.

Kontynuacją przedszkola jest Niepubliczna Szkoła Podstawowa Niebieska 21, która znajduje się także w budynku przy ul. Czajkowskiego 51. Jest to również placówka do której uczęszczają uczniowie zarówno zdrowi, jak i z niepełnosprawnościami.
W Niepublicznym Przedszkolu Integracyjnym Planeta 21 dzieci objęte są terapią logopedyczną, psychologiczno-pedagogiczną, zajęciowo-ruchową z elementami integracji sensorycznej. Na co dzień wykorzystywane są różne metody terapii i pracy z dziećmi. Są one znane w całej Polsce, jak i bardzo unikatowe. Do rehabilitacji dzieci stosowane są między innymi elementy metody Padovan, mikropolaryzacja mózgu, metoda Tomatisa, integracja sensoryczna, a także hydroterapia, której w Krośnie w innych miejscach nie ma. Zabieg hydroterapii pozwala rozluźnić mięśnie, dostarcza wielu bodźców dla dziecka.
- Jest to doskonały zabieg dla dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Dzieci mają do dyspozycji dwa rodzaje hydroterapii - rąk oraz całego ciała w pozycji siedzącej - powiedziała fizjoterapeutka Katarzyna Łach.

- W takiej pracy na pewno cieszy każdy sukces terapeutyczny, każde słowo wypowiedziane, każde zdanie. Również to, że dzieci z zespołem downa lub osoby nieco starsze potrafią formułować swoje prośby, potrafią się wypowiadać w sposób spontaniczny. Najważniejsze jest, żeby takie osoby potrafiły pójść do sklepu, samodzielnie zrobić zakupy, by mogły samodzielnie funkcjonować w życiu - mówi Katarzyna Januszczak-Dereń.

- Mamy tez urządzenia stymulujące zmysł węchu, wizualizatory, rzutniki, projektory. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszy się dywan interaktywny, czyli komputer rzucający obraz na podłogę, na której dzieci mogą korzystać z różnych gier i zabaw, stąpając po podłodze - dodaje dyrektor Planety 21.
W Przedszkolu Planeta 21 zwraca się uwagę, by dzieci zdrowe, których jest większość w placówce, w pełni wykorzystywały swój potencjał, żeby się rozwijały, a przy okazji też uczyły empatii i tolerancji do niepełnosprawności.
Szczególnie będzie o tym mówione 21 marca w Światowy Dzień Zespołu Downa.
- Fundacja 21 oraz Przedszkole Planeta 21, podobnie jak w roku ubiegłym, 21 marca zorganizują obchody Światowego Dnia Zespołu Downa. W ubiegłym roku odbyła się konferencja dla pracowników krośnieńskich szkół, poradni psychologiczno-pedagogicznych. W tym roku postanowiliśmy wyjść do młodzieży z krośnieńskich szkół podstawowych. 21 marca zostaną zorganizowane dla nich wykłady połączone z projekcją filmu o Zespole Downa oraz warsztaty psychoedukacyjne - powiedziała dyrektor Ewa Szajnicka.
Rekrutacja do przedszkola Planeta 21 prowadzona jest przez cały rok, a dzieci przyjmowane są w miarę wolnych miejsc. Obecnie są jeszcze wolne miejsca na nowy rok szkolny. Wszystkie szczegóły dostępne są na stronie planeta21.pl.


Komentarze
Dodaj komentarz