Krosno zyska lepsze połączenie z Pilznem. Powstanie nowa obwodnica

Krosno zyska lepsze połączenie z Pilznem. Powstanie nowa obwodnica
fot. GDDKiA

Obwodnica Brzostku i Kołaczyc powstanie w ciągu 52 miesięcy od podpisania umowy. Nowa trasa o długości 13,4 km odciąży ruch na DK73 i poprawi połączenia drogowe w regionie.

Znamy oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Brzostku i Kołaczyc. Jest to jedna z trzech nowych obwodnic, które powstaną w ciągu drogi krajowej nr 73 pomiędzy Pilznem i Jasłem. Wszystkie złożone oferty mieszczą się w przewidzianym budżecie wynoszącym ponad 607 mln zł.

Najniższą cenę, 406,5 mln zł, zaproponowało konsorcjum NDI i Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego Jasło. Kolejne propozycje złożyły firmy: PORR (433,87 mln zł), Budimex (438,96 mln zł), Aldesa Construcciones Polska wraz z Aldesa Construcciones (439,96 mln zł), Duna Polska (463,2 mln zł), Mirbud (464,27 mln zł), Strabag (495,28 mln zł), Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe Dębica (496,53 mln zł), Intercor (509,61 mln zł) oraz POLAQUA (555,98 mln zł).

Złożone oferty zostaną teraz poddane szczegółowej analizie i ocenie. Wybór najkorzystniejszej propozycji zostanie dokonany na podstawie trzech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich elementami (20 proc.) oraz przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe i ich wyposażenie (20 proc.).

Planowana obwodnica, zlokalizowana w powiecie dębickim (gmina Brzostek) oraz w powiecie jasielskim (gminy Kołaczyce i Brzyska), będzie miała długość ok. 13,4 km. Trasa rozpocznie się na DK73 w miejscowości Zawadka Brzostecka, a zakończy w Krajowicach, biegnąc po zachodniej stronie obecnej drogi krajowej nr 73.

W ramach inwestycji powstanie droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 1x2, czyli po jednym pasie w każdym kierunku. Dodatkowo zostaną wybudowane drogi serwisowe obsługujące tereny przyległe, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, skrzyżowania jednopoziomowe oraz obiekty inżynierskie. Korpus drogi na dwóch odcinkach pełnić będzie funkcję wału przeciwpowodziowego o łącznej długości ok. 2,1 km.

Zgodnie z harmonogramem, prace projektowe i budowlane potrwają 52 miesiące od daty podpisania umowy, przy czym okresy zimowe (od 1 grudnia do 31 marca) nie będą wliczane do czasu realizacji robót budowlanych.

Budowa obwodnicy Brzostku i Kołaczyc wpisuje się w szerszy plan modernizacji DK73.

- Obwodnice Brzostku i Kołaczyc, a także Jasła i Pilzna to nowe zadania, które zmienią przebieg i wygląd DK73. Wraz z przygotowywaną przebudową istniejącego odcinka DK73 pomiędzy Pilznem a Brzostkiem, inwestycje te spowodują, że kierowcy zyskają finalnie ok. 35 km wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem - poinformowała Joanna Rarus, Rzecznik Prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Modernizacja tej trasy ma istotne znaczenie dla układu komunikacyjnego kraju, zwłaszcza w kontekście połączeń międzynarodowych. DK73 prowadzi ruch od węzła Kielce Północ na S7 do Jasła i stanowi część szlaku wiodącego do priorytetowego przejścia granicznego między Unią Europejską a Ukrainą. Na terenie województwa podkarpackiego droga ta łączy autostradę A4 z przejściami granicznymi w Krościenku (z Ukrainą) oraz w Barwinku (ze Słowacją), co czyni ją kluczową trasą w transporcie międzynarodowym.
Źródło: GDDKiA

Komentarze

trek28
22.02.2025 09:02
Nic to Krosnu nie daje , bo najkrótsza droga do Pilzna wiedzie przez Frysztak i Gogołów. No chyba tylko dla autobusów i cieżarówek. U nas się mówi do Brzostka !
Odpowiedz
Marek
21.02.2025 12:54
Dobra informacja w sprawie tych obwodnic. A co z łącznikiem z autostradą A4, który miał być/ ma być poprowadzony z Pilzna w kierunku A4? Może warto poruszyć ten temat i zasięgnąć informacji w GDDKIA.
Odpowiedz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.