Wiceminister Katarzyna Lubnauer w Krośnie. Szkoła ma nadążać za zmieniającym się światem

Wiceminister Katarzyna Lubnauer w Krośnie. Szkoła ma nadążać za zmieniającym się światem
Od lewej Podkarpacki Kurator Oświaty Dorota Nowak-Maluchnik i Katarzyna Lubnauer fot. Tomasz Czech

W Krośnie odbyło się spotkanie sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Katarzyną Lubnauer z dyrektorami szkół, poświęcone reformie edukacji "Reforma26. Kompas Jutra".

Zobacz zdjęcia
W poniedziałek (20 października) w Auli Zespołu Szkół Mechanicznych im. Stanisława Staszica w Krośnie odbyło się spotkanie wiceminister edukacji narodowej Katarzyny Lubnauer z dyrektorami szkół i placówek oświatowych z terenu Delegatury Krosno Kuratorium Oświaty w Rzeszowie. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele szkół z całego regionu.

Spotkanie poprzedził briefing prasowy, podczas którego wiceminister omówiła kierunki planowanych zmian w systemie edukacji w ramach nowej reformy "Reforma26. Kompas Jutra".

Katarzyna Lubnauer podkreśliła, że wizyty w regionach mają na celu bezpośredni kontakt z nauczycielami i dyrektorami, którzy będą współtworzyć planowaną reformę oświaty. - To nie tylko są dyrektorzy, są to w ogóle nauczyciele. Spotykamy się tak regularnie w całej Polsce. Po pierwsze ze względu na to, że zmieniamy polską edukację, mamy przed sobą reformę, reformę "Reforma26. Kompas Jutra - mówiła.

Wiceminister wyjaśniła, że nowe rozwiązania wejdą w życie od września przyszłego roku w klasach pierwszych i czwartych szkół podstawowych, a w kolejnych latach obejmą przedszkola i szkoły ponadpodstawowe. - Nie będzie zmiany w polskiej szkole bez współpracy z nauczycielami. To nauczyciel decyduje o tym, jaka jest szkoła i jego zadowolenie z pracy. Jego prestiż jest bardzo ważnym elementem tej zmiany - zaznaczyła.
Wiceminister Katarzyna Lubnauer w Krośnie. Szkoła ma nadążać za zmieniającym się światem
Odnosząc się do celów reformy, wiceminister zwróciła uwagę, że szkoła powinna przygotowywać młodych ludzi do życia w zmieniającym się świecie. - Czasy się zmieniają, świat pędzi. Cyfryzacja wpływa na całe nasze życie. W związku z tym musi zmieniać się też szkoła. Inne będą zawody przyszłości, inne będą oczekiwania rynku pracy, ale również młodzież, która bardzo często ma problemy psychiczne, potrzebuje wsparcia. Bardzo ważne są kwestie związane z odpornością, bezpieczeństwem i zdrowiem psychicznym - mówiła.

Wiceminister zwróciła również uwagę na wyniki międzynarodowych badań PISA, które wskazują na spadek poziomu osiągnięć polskich uczniów, ale też na problemy w obszarze dobrostanu młodzieży. - W testach PISA polska szkoła cały czas wypada nieźle, chociaż ostatnio mocno spadła między 2018 a 2022 rokiem. Widać, że wpływ miała na to nie tylko pandemia, ale również likwidacja gimnazjów. Jednocześnie we wszystkich badaniach dotyczących dobrostanu uczniów wypadamy dramatycznie źle - stwierdziła.

Podkreśliła, że jednym z głównych założeń reformy będzie rozwijanie tzw. sprawczości uczniów. - Chcemy, żeby młodzi ludzie nie tylko mieli poczucie wpływu na swoją edukację, ale też umieli korzystać z wiedzy, którą zdobywają. Ważne są kompetencje społeczne i osobiste, bo tego oczekuje przyszły rynek pracy - mówiła Katarzyna Lubnauer.

Wśród zmian zapowiedzianych przez wiceminister znalazły się również modyfikacje w podstawie programowej, które mają zwiększyć autonomię nauczycieli. - Zagadnienia fakultatywne nauczyciel będzie wybierał razem z uczniami. Również w kwestii lektur pojawi się większa swoboda - nauczyciel będzie mógł dobierać książki zgodnie z zainteresowaniami uczniów. Mamy kanon, który jest ważny, ale potrzebne są też książki, które rozbudzą w dzieciach zainteresowanie i nawyki czytania - zaznaczyła.
Wiceminister Katarzyna Lubnauer w Krośnie. Szkoła ma nadążać za zmieniającym się światem
Do tematu autonomii odniosła się również Podkarpacki Kurator Oświaty Dorota Nowak-Maluchnik. - Ważna jest autonomia, ale nauczyciele często podkreślają w rozmowach ze mną, że czekają na to, bo też widzą, jak zmienia się świat. Kiedy uczniowie dobierają teksty kultury na maturze, często nie sięgają po pozycje z kanonu lektur. Wybierają to, co ich interesuje. Dajmy więc nauczycielom i uczniom możliwość tej autonomii, pozwólmy, by szkoła szła z duchem czasu - powiedziała.

Sporą część briefingu wiceminister poświęciła cyfryzacji polskich szkół. Jak mówiła, rok 2025 to czas intensywnych zmian technologicznych w edukacji. - W ramach środków z Krajowego Planu Odbudowy trafi do szkół sprzęt wart ponad 4 miliardy złotych. Powstanie 12 tysięcy pracowni, w tym 4 tysiące STEM, a do szkół trafi 735 tysięcy laptopów i tabletów. To największy program cyfryzacji szkół w historii - zapowiedziała.
Wiceminister Katarzyna Lubnauer w Krośnie. Szkoła ma nadążać za zmieniającym się światem
Lubnauer poinformowała również o nowych szkoleniach dla nauczycieli. - W tym roku 13 tysięcy nauczycieli zostanie przeszkolonych w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji w nauczaniu. To ważne, bo uczniowie już dziś z AI korzystają na potęgę. Musimy dać nauczycielom narzędzia, by mogli za tym nadążyć - podkreśliła.

Wiceminister odniosła się także do kwestii egzaminów ósmoklasisty. - Przenosimy egzamin na kwiecień, aby uniknąć kumulacji z maturami. Chcemy, żeby uczniowie mogli szybciej poznać wyniki i spokojnie przejść proces rekrutacji do szkół średnich. Dziś często trwa on do końca wakacji, co jest dla nich bardzo stresujące - wyjaśniła.

Podczas briefingu wiceminister wspomniała również o korzystnych zmianach dla nauczycieli, które obowiązują od 1 września. - Zmiany wprowadziliśmy po konsultacjach ze związkami zawodowymi i one są korzystne. Dotyczą m.in. wynagradzania za godziny ponadwymiarowe, wycieczki, lekcje indywidualne, a także wydłużonej odprawy emerytalnej i szybszego uzyskiwania umów na czas nieokreślony - wyliczała.

Po briefingu prasowym odbyło się spotkanie wiceminister Katarzyny Lubnauer z dyrektorami szkół i placówek. Dziennikarze zostali wpuszczeni jedynie na krótki moment, aby zrobić zdjęcia na początku spotkania, po czym poproszono ich o opuszczenie sali. Wiceminister poinformowała, że spotkanie ma charakter zamknięty.

Decyzję o ograniczeniu obecności mediów część uczestników spotkania odebrała krytycznie. Jeden z dyrektorów przyznał w rozmowie z naszą redakcją - Nie mamy nic do ukrycia. Nasze pytania to też pytania rodziców do nas, więc wyproszenie dziennikarzy ze spotkania bardzo źle odebraliśmy.

Komentarze

Akurat
25.10.2025 06:34
Głos w sprawie zabrało Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych. W liście do MEN oraz resortów kultury i turystyki apeluje o przywrócenie zasad wynagradzania nauczycieli za opiekę nad uczniami. Prezes organizacji Łukasz Mikosz alarmuje, że biura podróży, przewodnicy i kierowcy autokarów masowo otrzymują informacje o odwołanych rezerwacjach.
Odpowiedz
Dobra, dobra
21.10.2025 22:31
Ani grosza dla "nauczycieli".
Odpowiedz
Oooo
21.10.2025 13:27
Opole: Nauczyciele wystosowali list otwarty w sprawie rozliczania godzin ponadwymiarowych. Zapowiadają „brak wyjść szkolnych na imprezy miejskie, warsztaty czy spotkania”
Odpowiedz
olo
21.10.2025 11:18
Staszek w Krośnie
Odpowiedz
Piertu
20.10.2025 18:21
Kyo to wybrał :))
Odpowiedz
arystoteles
20.10.2025 15:30
Trzeba zacząć od większych środków finansowych na edukację. Aby nauczyciele dobrze zarabiali. Bez tego nawet najlepsze pomysły nic nie dadzą.
Odpowiedz
Ioo
20.10.2025 14:46
Szkoda ,że ostatnie informacje dotyczące rozliczania godzin ponadwymiarowych zostały zinterpretowane na niekorzyść nauczycieli. Wniosek - zero wycieczek. Jadąc na wycieczkę sprawiasz, że Twoi koledzy tracą naliczbowki. Oszczędności na skalę Polski olbrzymie. Ale co tam trzeba te 3% podwyżek w styczniu z czegoś zapłacić. Prawda,że genialne. W czasie strajku podwyżki wyniosły 5 %i 9,%
Odpowiedz
trzask prask
20.10.2025 13:26
U nas miało być
Odpowiedz
Nowoczesni
20.10.2025 13:24
Jacy wyborcy tacy ministrowie.
Odpowiedz
trzask prask
20.10.2025 12:37
A nas świat ma nadążać za zmieniającą się szkołą i Panią Minister :)
Odpowiedz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.