Zakup pojazdów został zrealizowany w ramach projektu elektryfikacji komunikacji miejskiej na terenie Krosna. Koszt dwóch autobusów wyniósł ponad 4 miliony złotych. Umowę na dostawę podpisano w styczniu 2025 roku, a dystrybutorem marki w Polsce jest firma EV Motors Sp. z o.o. z Lublina.
Nowe autobusy wyposażone są w nowoczesne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePO4) o pojemności 266 kWh, które pozwalają na przejechanie nawet 400 kilometrów na jednym ładowaniu. Pojazdy mają 9,2 metra długości i mogą pomieścić do 62 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących. Producent udziela 10-letniej gwarancji na baterie lub do 800 tysięcy kilometrów przebiegu.

- Bateria najnowszej generacji to jest generacja BC5 - baterie firmy CATL jednego z największych producentów na świecie. Zasięg deklarowany i sprawdzony w testach to jest powyżej 400 kilometrów. Pasażer dostaje bardzo komfortowo wyposażone wnętrze, wyposażony w liczne ładowarki USB - mówił Paweł Dzikowski.
Janusz Fic, prezes Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego, wskazał na znaczenie autobusów elektrycznych w kontekście zarządzania energią w ramach lokalnego klastra energetycznego.
- Autobusy to tak naprawdę my traktujemy jako mobilne magazyny energii. Kiedy będziemy mieć w klastrze nadwyżki energii, kiedy na rynku te ceny będą bardzo niskie, no wtedy będziemy próbowali właśnie wykorzystywać te mobilne magazyny energii do ich ładowania, a później rozładowywać, wożąc ludzi - wyjaśnił prezes Janusz Fic. Krośnieński Holding Komunalny, jako koordynator Krośnieńskiego Klastra Energii podpisał w kwietniu br. umowę z łódzką firmą Virtual Power Plant na wdrożenie jej rozwiązań umożliwiających efektywne i racjonalne bilansowanie energii w klastrze oraz w miejskich obiektach.

Prezes MKS Krosno Roman Gierlach odniósł się do kwestii serwisowania pierwszych w Polsce autobusów tej marki.
- Na pewno nasuwa się pytanie, jak będzie wyglądał serwis tych autobusów. Mamy pełną autoryzację na wszelkie naprawy. Myślę, że we współpracy z przedstawicielami innych miast, które również będą nabywać autobusy, będziemy tworzyć kolektyw - powiedział prezes Gierlach.
Autobusy będą pokonywać dziennie około 300 kilometrów. Ładowanie pojazdów odbywać się będzie w Zakładzie Energetyki Cieplnej za pomocą dwóch ładowarek o mocy 40 kW każda.
MKS Krosno obsługuje obecnie 7 gmin i 19 linii autobusowych, przewożąc rocznie około 2,3 miliona pasażerów. Flota przedsiębiorstwa liczy 44 autobusy, w tym 5 elektrycznych i 11 hybrydowych. Nowe pojazdy zwiększą ten tabor.
Uczestnicy spotkania mieli okazję przemierzyć ulice Krosna nowymi autobusami, a pasażerowie będą mogli skorzystać z tej możliwości jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia - zgodnie z zapowiedzią prezesa MKS Krosno Romana Gierlacha.
King Long to jeden z największych światowych producentów autobusów, należący do chińskiej grupy King Long Motor Group z siedzibą w Xiamen. Autobusy tej marki są wykorzystywane przez przewoźników miejskich między innymi na Malcie, w Grecji, Hiszpanii, Rumunii i na Cyprze.


Komentarze
Dodaj komentarz