Podpisana została umowa na projekt i budowę drogi ekspresowej Via Carpatia na odcinku Babica - Jawornik.
- Kierujemy do realizacji kolejny odcinek trasy Via Carpatia w województwie podkarpackim. S19 od Babicy do Jawornika, podobnie jak odcinek Lutcza - Domaradz, na który ogłosiliśmy przetarg na początku lutego, będzie przebiegać przez bardzo skomplikowany geologicznie teren. Dla wykonawców oznacza to duże wyzwanie związane z budową estakad, w tym największej o długości ok. 1,2 km i filarach o wysokości ok. 100 m - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

W uroczystości podpisania umowy wzięli również udział wicewojewoda podkarpacki Jolanta Sawicka, wicemarszałek województwa podkarpackiego Piotr Pilch i dyrektor Oddziału GDDKiA w Rzeszowie.

W ramach inwestycji powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości 11,6 km, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). Wybudowany zostanie węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik oraz obiekty inżynierskie. Będzie to siedem estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,2 km i filarach o wysokości ok. 100 m. Powstanie również sześć wiaduktów i trzy przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych). Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne.

W ramach zadania powstanie tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Jaworniku. Ma on związek z etapowaniem budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica - Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik - Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu tego drugiego odcinka, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Jaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna, służąca m.in. służbom ratowniczym jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik. 

Na ukończenie prac projektowych i robót budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie przewidziano 43 miesiące, przy czym do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca). Ponadto zadaniem inwestora jest złożenie wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w terminie 10 miesięcy od podpisania umowy.

Uczestnicy podpisania umowy

Odcinek drogi ekspresowej S19 Babica - Jawornik przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącymi na ich dnie ciekami wodnymi.

Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem 13 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). W sumie w ramach przygotowań wykonano 765 otworów badawczych o głębokości od 3 do 50 m oraz 319 sondowań badawczych o głębokości od 1,8 do 35 m.

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
75,7 km - oddane do ruchu (Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Rzeszów Południe),
50,5 km - w realizacji (Zdziary - Rudnik nad Sanem, Rzeszów Południe - Babica, Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),
42,3 km - w przygotowaniu (Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia i Dukla - Barwinek).

~Yoito

16-02-2022 11:38 10 18

Mogli te dokumenty podpisywać w "tym" potoku gdzie będzie przebiegać ta droga a nie na istniejącej drodze gdzie S19 nie będzie miał z nią nic wspólnego.
Odpowiedz

~kierowca

15-02-2022 14:52 10 24

Super sprawa. Bardzo potrzebna droga ale Panowie po co robić taką szopkę żeby podpisywać gdzieś w zatoczce te dokumenty. Śmieszne to . To taki teatrzyk dorosłych ludzi.
Odpowiedz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. terazKrosno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.