Dlaczego płacimy tyle za śmieci w Krośnie?

Dlaczego płacimy tyle za śmieci w Krośnie?

Urząd Miasta Krosna odpowiada na pytania i wątpliwości dotyczące systemu gospodarki odpadami.

26 zł od osoby. Za co płacą mieszkańcy?


- Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów stanowią najwyższe, ale nie jedyne koszty systemu gospodarki odpadami. Warto również wspomnieć o kosztach Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, który jest stale do dyspozycji mieszkańców jak i o pojemnikach, które mieszkańcy otrzymują w ramach opłaty - wyjaśnia Arkadiusz Mularczyk, zastępca naczelnika Wydziału Komunalnego, Ochrony Środowiska i Gospodarki Lokalami Urzędu Miasta Krosna.

"Opłata śmieciowa" w Krośnie jest przeznaczona na:
- zagospodarowanie odpadów zmieszanych i selektywnie zebranych 43,1 % co stanowi 11,20 zł*
- zagospodarowanie odpadów dostarczanych do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) 23,9% czyli 6,21 zł *
- odbiór, transport odpadów oraz wyposażenie wszystkich właścicieli nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów 30,6% czyli 7,96 zł*
Pozostałe koszty, w wysokości 0,62 zł* (2,4%) generują koszty administracyjne i kampanie edukacyjne.

Ile osób mieszka w Krośnie?


Wysokie koszty gospodarki odpadami spowodowane są także dużą ilością mieszkańców, których "brakuje" w ewidencji. Obecnie zameldowanych w krośnie jest 44116** osób. Za śmieci płaci nieco ponad 37** tysięcy. Co stało się z pozostałymi osobami?
- W systemie brakuje ok 7 tys. osób co przekłada się na blisko dwumilionowy, w skali roku, deficyt. Musi on zostać pokryty ze środków miasta - mówi naczelnik Mularczyk.

Problem "brakujących" osób, to głównie zjawisko występujące na terenie "blokowisk" i zabudowy wielorodzinnej, choć zdarza się, że występuje również w domach jednorodzinnych. Spowodowane jest tym, że wiele osób nie aktualizuje swoich deklaracji o ilości osób zamieszkujących w danym gospodarstwie domowym., czy to z niewiedzy, czy też specjalnie, chcąc obniżyć swoje należności za gospodarowanie odpadami.

- Problem "brakujących osób" jest przeważnie spowodowany celowym działaniem. Niezgłoszenie zgodnej z prawdą ilości osób ma pozwolić "zaoszczędzić" kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Tą różnicę pokrywamy jednak wszyscy. Gdybyśmy sumiennie wywiązywali się z obowiązku aktualizacji danych i płacili za swoje śmieci, opłata miesięczna mogłaby być o ok. 2 zł od osoby niższa - mówi Arkadiusz Mularczyk.

W mieszkaniach zarządzanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty czy TBS obowiązek aktualizowania danych o ilości osób zamieszkujących dany budynek ciąży na zarządcy nieruchomości. Jednak, aby było to możliwe, to mieszkańcy powinni, w przypadku jakiejkolwiek zmiany ilości osób, zgłosić ten fakt zarządcy.

- Aktualizacja danych, która jest obowiązkiem każdego mieszkańca, leży w interesie wszystkich lokatorów. Pozwala nie tylko na sumienne rozliczenie "opłaty śmieciowej", ale również innych składników czynszu, które są zależne od ilości osób. Bądźmy zatem "fair" wobec swoich sąsiadów, a oprócz zwykłej uczciwości i czystego sumienia, możemy zyskać oszczędności - mówią urzędnicy.

Jednocześnie zauważają, że zarządcy nieruchomości niechętnie weryfikują ilość lokatorów zamieszkujących daną nieruchomość.

- Zdajemy sobie sprawę, że jest to trudne, aby w bloku czy kamienicy zweryfikować ilość osób zamieszkujących w poszczególnych mieszkaniach jednak obserwujemy pewną niechęć zarządców nieruchomości do podejmowania choćby próby takiej weryfikacji. W takiej sytuacji, zarządca "kryjąc" jednych lokatorów, działa na niekorzyść pozostałych - mówią pracownicy Wydziału Komunalnego, Ochrony Środowiska i Gospodarki Lokalami.

Prowadzone są kontrole, organizowane akcje informacyjne i inne działania, które mają na celu wykrycie jak największej ilości nieprawidłowości. Te działania pozwoliły w minionym czasie zaktualizować bazę danych o ok. 1200 osób. To jednak w dalszym ciągu mało.

- Pozostaje nam apelować do sąsiedzkiej uczciwości i prosić mieszkańców o składanie aktualnych oświadczeń o liczbie osób zamieszkujących wspólnie Prosimy też mieszkańców, aby w zwykłych, sąsiedzkich rozmowach próbowali "pilnować" się wzajemnie i przekonywać, że oszczędzając kilka, kilkanaście złotych, działają na niekorzyść całej społeczności - mówi Małgorzata Bocianowska, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.

W przypadku zabudowy wielorodzinnej należy zadeklarować do spółdzielni, zarządcy nieruchomości czy TBS-u, a w przypadku budynków jednorodzinnych - bezpośrednio do Wydziału Komunalnego, Ochrony Środowiska i Gospodarki Lokalami Urzędu Miasta Krosna ilość osób zamieszkałych we wspólnym gospodarstwie domowym. Mieszkańcy zabudowy jednorodzinnej mogą zrobić to również drogą elektroniczną, przez tzw. ePUAP.

Kto zapłaci brakującą kwotę?


Już dzisiaj wiadomo, że w 2021 roku wydatki na system gospodarki odpadami będą wyższe od zakładanych. Szacuje się, że całkowity koszt za ten rok wyniesie ponad 13 mln zł, podczas gdy szacowany został na 11,4 mln. Oznacza to konieczność pokrycia niedoboru z budżetu miasta. Każdy brakujący milion złotych to konieczność zwiększenia opłat w kolejnym roku o 2 zł miesięcznie dla każdego mieszkańca. Ponadto spowoduje to, że mniej środków zostanie przeznaczonych na inwestycje służące bezpieczeństwu i poprawie komfortu życia w Krośnie.

- Warto sobie uświadomić, że jeśli dołożymy z budżetu miasta do systemu gospodarki odpadami, mniej pieniędzy zostanie na inne cele. Nie powstaną ulice, skwery, place zabaw, ławki, latarnie uliczne i wiele innych rzeczy, które służą naszemu bezpieczeństwu i poprawiają komfort życia - zaznacza naczelnik Bocianowska.

W razie jakichkolwiek wątpliwości czy dodatkowych pytań pracownicy Wydziału Komunalnego, Ochrony Środowiska i Gospodarki Lokalami są do dyspozycji, w godzinach pracy urzędu, pod numerami telefonów: 13 47 43 620.

*przy stawce 26 zł / osoba / miesiąc
**dane aktualne na 6.10.2021
Źródło: UM Krosno

Komentarze

Interesant
15.11.2021 18:47
Na krakowskiej co drugi dom nie płaci tyle co trzeba
Odpowiedz
Scalpel
15.11.2021 17:21
Ciekawe kto kogo w bambuko robi? Z Lutowisk śmieci wozone są do Krosna, a ja płacę 17 zeta miesięcznie. Mozna? Kto tu kłamie?
Odpowiedz
Gosc
15.11.2021 17:21
Problem "brakujących osób" jest przeważnie spowodowany celowym działaniem Tak moja cała rodzina jest zameldowana w Krośnie a mieszkają od ponad 25 lat w stanach to gdzie to celowe działanie takich osób jest mnóstwo mieszkają za granica a tu jedynie maja taki komunistyczny twór jak meldunek
Odpowiedz
oki
15.11.2021 17:21
coś się miastu pomyliło ,zameldowany to ja mogę być w Warszawie a mieszkać w Krośnie i tu powinienem płacić za śmieci i odwrotnie . Pewnie wiele ludzi studiuje, pracuje i mieszka w innych miejscach a meldunek ma w Krośnie i za śmieci ma płacić tam gdzie mieszka. Ja meldunek mam w innym miejscu ale od 1996 roku mieszkam w Krośnie i to tu płacę za śmieci Takich osób jest pewnie więcej ,więc coś z tym liczeniem nie tak
Odpowiedz
Rambo
15.11.2021 16:59
Ja pragnę zapytać czy segregacja bio- odpadów jest obowiązkowa, ponieważ na całej mojej ulicy tylko my segregujemy , miały być kontrole straży miejskiej , miały być kary dla niesegregujących ale z tego co widzę to wszystko pic na wodę, więc i ja zaprzestaję segregacji
Odpowiedz
anton
15.11.2021 15:30
jest to dużo bo u nas też były podwyżki ale przynajmniej Fadrowski zarządza i z samym wywozem nie ma problemu bo poprzedni zarząd strasznie się ociągał z wywozem i były problemy że przez tydzień śmietniki potrafiły stać pełne
Odpowiedz
Zainteresowany
15.11.2021 13:15
W gminie Miejsce Piastowe płacimy jeszcze więcej.
Odpowiedz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.