Prezentujemy wyniki ankiety dotyczącej stanu psychicznego uczniów krośnieńskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych po powrocie do nauki stacjonarnej w maju i czerwcu br.
Ankietę „Dobrostan i potrzeby” dotyczącą stanu psychicznego uczniów krośnieńskich szkół przeprowadziła Miejska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Krośnie. W badaniu wzięło udział 2793 uczniów, w tym 1209 ze szkół podstawowych i 1584 ze ponadpodstawowych z terenu miasta Krosna. Objęto nim uczniów od 4 klasy szkoły podstawowej do ostatniej klasy szkoły ponadpodstawowej. W ankiecie znalazło się blisko 20 pytań związanych z powrotem do szkoły po przerwie spowodowanej obostrzeniami, zagrożeniami, obawami oraz oczekiwaniami uczniów.
Zdaniem 38 % uczniów powrót do szkół po pandemii wpłynął na pogorszenie ich samopoczucia. Dla 36% powrót do szkół nie miał wpływu na samopoczucie, natomiast 26% uczniów uważa, że powrót do nauki stacjonarnej poprawił ich samopoczucie. 42% uczniów co najmniej raz w czasie pandemii spotkało się z kolegami lub koleżankami z klasy. 12% uczniów spotkało się kilka razy. 16% uczniów widziało się z kolegami z klasy wiele razy. Natomiast 30% uczniów ani raz nie spotkało się z osobami z klasy. 58% badanych uczniów w okresie nauki zdalnej wielokrotnie miało możliwość prowadzenia rozmów za pomocą urządzeń elektronicznych. 30% badanych korzystało z tej możliwości kilka razy. 7% nigdy nie kontaktowało się w ten sposób, a 5% tylko raz.

- Z ankiety wynika, że podczas nauki zdalnej krośnieńskim uczniom najbardziej brakowało spotkań z kolegami, koleżankami i znajomymi (20%) oraz energii i chęci (20%). Ruchu i aktywności fizycznej brakowało 13% uczniów, zrozumienia brakowało 9% uczniów. 8% uczniów skarży się na brak możliwości rozładowania energii. Na brak osoby, z którą można by szczerze porozmawiać i brak wsparcia psychicznego uskarża się 6% uczniów. Spotkań z nauczycielami brakowało 5% uczniów - mówi Bronisław Baran, zastępca prezydenta Krosna.

41% uczniów uważa, że braki te odbiły się na ich samopoczuciu. Dla 44% badanych uczniów chodzenie do szkoły wiąże się ze stresem tylko w niektórych sytuacjach. Kolejne 24% deklaruje, że stres ten odczuwa w sposób zdecydowany, dla pozostałych 16% uczniów chodzenie do szkoły wiąże się z pewnym poziomem stresu. Tylko 16% uczniów nie odczuwa stresu
z powodu chodzenia do szkoły.

- Po powrocie do szkół uczniowie najbardziej obawiają się: kartkówek i sprawdzianów (20%), odpytywania (18%), dużej ilości materiału do nadrobienia (14%), nastawienia nauczycieli (13%) oraz tego, że sobie nie poradzą (10%). 9% uczniów obawia się konieczności zmiany trybu uczenia i funkcjonowania. Największa część uczniów po powrocie do szkoły oczekuje wycieczek (19%), zrozumienia ze strony nauczycieli (14%), większej serdeczności ze strony nauczycieli (11%), odnowienia relacji rówieśniczych (11%) i ciekawszych zajęć (11%). Na większą aktywność fizyczną liczy 10% badanych uczniów - opowiada Bronisław Baran.

Chęć skorzystania z wizyty u psychologa lub pedagoga, by móc porozmawiać o ewentualnych problemach, obawach lub o swojej kondycji psychicznej deklaruje 13% uczniów. Takiego spotkania nie potrzebuje 71% uczniów, a 16% uczniów nie potrafi tego obecnie określić. 29% uczniów twierdzi, że zajęcia z wychowawcą mogłyby pomoc w odbudowaniu relacji w klasie. 20% uczniów nie widzi takiej potrzeby, 35% uczniów nie potrafi tego określić, a 16% uczniów deklaruje, że takie zajęcia nie wpłyną na odbudowanie relacji w klasie.
Uczniowie zapytani o tematy z zakresu wychowawczego, które powinny być omówione w miarę szybko, chcieliby poruszyć sprawy związane z: radzeniem sobie ze stresem (16%), depresją (12%), integracją zespołu klasowego (9%). Dla 11% badanych uczniów wystarczą zwykłe rozmowy z wychowawcą.

- Wspólnie z dyrektor Miejskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przekazaliśmy wyniki do poszczególnych szkół, gdyż każda placówka otrzymała swoją diagnozę. Wyniki są wskazówką, na co poszczególne szkoły mają zwracać uwagę, na czym się szczególnie skupiać w codziennej pracy z uczniami. To bardzo dobry materiał do prognozowania i planowania pracy w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, a także cenne wskazówki dla nas, jako organu prowadzącego w podejmowaniu działań - podkreśla zastępca prezydenta Krosna Bronisław Baran.

Czy cieszy Cię rozpoczęcie nowego roku szkolnego w formie stacjonarnej?