Raport z drugiej akcji informacyjnej dotyczącej obwodnicy Miejsca Piastowego
21 listopada, 2022Wiadomości / Krosno / Miejsce Piastowe

(fot. GDDKiA Rzeszów)
Ponad trzy tysiące wniosków i opinii mieszkańców oraz przedstawicieli władz samorządowych wpłynęło w ramach akcji informacyjnej dot. przebiegu obwodnicy Miejsca Piastowego. Jakie wprowadzono korekty?
Akcja informacyjna i raport
Głównym celem Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej Etap I (STEŚ-R Etap I) jest znalezienie optymalnego korytarza obwodnicy Miejsca Piastowego, Rymanowa, Beska oraz Zarszyna, który będzie najmniej kolidował z uwarunkowaniami lokalnymi takimi jak istniejąca zabudowa, tereny zabytkowe, osuwiskowe czy obszary chronione przyrodniczo.
W trakcie spotkania zaprezentowano warianty tras obwodnicy Miejsca Piastowego, Rymanowa, Beska oraz Zarszyna, które były analizowane na etapie STEŚ-R Etap I. Ze spotkania informacyjnego został sporządzony "Raport z akcji informacyjnej II", który dostępny jest do wglądu w siedzibach właściwych urzędów gmin oraz na stronie internetowej GDDKiA Oddział w Rzeszowie
Korekty
W ramach przeprowadzonej akcji informacyjnej wpłynęło ponad trzy tysiące wniosków i opinii mieszkańców oraz przedstawicieli władz samorządowych. Dotyczyły one poparcia poszczególnych wariantów oraz propozycji korekt ich przebiegów. W wyniku tych wniosków wprowadzono następujące korekty:
- w wariancie 1 nastąpiła korekta przebiegu w okolicach miejscowości Widacz, dzięki której nie występuje już podział miejscowości na dwie części i odcięcie pojedynczego domu,
- w wariancie 5 zaproponowano korektę rozwiązania skrzyżowania obwodnicy z DK19, uwzględniającą zachowanie ciągłości drogi gminnej, która jest wykorzystywana przez komunikację miejską oraz zapewni bezpieczną komunikację pieszą,
- w wariancie 5 zaaprobowano podwariant 5a omijający miejscowość Zalesie,
- w wariancie 5 i 6 skorygowano przebieg obwodnicy w okolicach miejscowości Besko,
- w wariancie 6 zaproponowano podwariant 6a omijający tereny przeznaczone w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Krościenko Wyżne tereny pod zabudowę mieszkaniową.
W ramach przeprowadzonej akcji informacyjnej, uwzględniając postulaty stron, projektant przeanalizował zaproponowane możliwości korekty przebiegu obwodnicy Miejsca Piastowego, Rymanowa, Beska oraz Zarszyna.
Obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28
Obwodnica Miejsca Piastowego to zadanie z rządowego Programu budowy 100 obwodnic, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. W ramach prowadzonych prac wykonawca będzie zobowiązany przeanalizować możliwość poprowadzenia obwodnicy zarówno po wschodniej, jak i zachodniej stronie miasta. Ostatecznie przebieg nowej drogi zostanie ustalony w DŚU.
Obwodnica powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 28 jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 22,3 km. Inwestycja obejmie budowę pełnego zakresu DK28 klasy GP wraz ze skrzyżowaniami (ewentualnie węzłami), drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi zapewniającymi dostęp do drogi publicznej, obiektami inżynierskimi i ochrony środowiska. Zlikwidowane zostaną także kolizje z infrastrukturą techniczną niezwiązaną z drogą.
Cel inwestycji
Istniejący odcinek drogi krajowej nr 28 przechodzi przez miejscowości: Miejsce Piastowe, Iwonicz-Zdrój, Rymanów, Besko oraz Zarszyn wśród zwartej zabudowy mieszkaniowej z licznymi jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwe dla mieszkańców. Celem budowy obwodnicy Miejsca Piastowego jest więc przede wszystkim wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w tych miejscowościach.
Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej nr 28 Krosno - Sanok i dalej w kierunku wschodnim, tj. do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Źródło: GDDKiA Rzeszów, Autor: opr. /AJ/
~dziadek
24-11-2022 17:51 3 1
~obywatel
23-11-2022 20:34 5 0
Fajnie się tutaj każdemu pisze bo jest z dala od tej sytuacji ale postawcie się w sytuacji tamtych ludzi i mieszkańców przez których domy, działki i bliskie sąsiedztwo ma przebiegać ta trasa.
~obywatel
23-11-2022 20:31 2 1
No tak masz rację Krosno za to jest miastem Młodych i tętni życiem, zapomniałeś sprawdzić jak się Władza waszego Miasta przejechał w obliczeniach kosztów drogi przez "lotnisko" i w związku z tym jest mega bogata (czytaj zobaczymy na cenę śmieci po nowym roku jak będziecie refundować drogi)
~obywatel
23-11-2022 20:27 4 0
Zrozum że wszystkie gminy i starostwo wypowiedziało się już na ten temat przedstawiając swój optymalny przebieg trasy dla wszystkich zainteresowanych (pewnie go widziałeś czy nie??)
~do artur
22-11-2022 22:51 1 4
~bojkot miejsca
22-11-2022 22:36 2 5
~Janek
22-11-2022 21:42 3 7
Krosno jako największe gospodarcze miasto regionu ma pełne prawo wypowiadać się w jakim kształcie będzie przebiegać nowa droga która swój początek w każdym wariancie będzie mieć w Krośnie.
Miejsce Piastowe to mała wiocha która dzięki skrzyżowaniu dróg i bliskości Krosna jakoś dycha.
~artur
22-11-2022 18:35 11 2
~sirtolainen
21-11-2022 19:46 9 3
Warto pytać mądrzejszych !!!!!!!!!
~SOMGORSI
21-11-2022 13:57 2 6
~ciemnogród
21-11-2022 12:19 10 16
~Antoni
21-11-2022 12:04 7 6
To jest cel budowy obwodnicy, a nie budowa drogi ekspresowej dla miejsca piastowanego do Krosna.
Czy wygra rozum, czy partyjniactwo?