W Barwinku podpisane zostało porozumienie pomiędzy GDDKiA a Národná diaľničná spoločnosť, która odpowiedzialna jest m.in. za budowę i utrzymanie dróg szybkiego ruchu na Słowacji.
Porozumienie podpisane zostało dzisiaj (20 lutego) w Barwinku. Dotyczy ono stworzenia transgranicznego połączenia drogowego na szlaku Via Carpatia pomiędzy Polską i Słowacją.

W imieniu GDDKiA porozumienie podpisał Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, a w imieniu NDS Vladimír Jacko, prezes Zarządu i Dyrektor Generalny NDS oraz Stanislav Beňo, członek Zarządu i Dyrektor ds. Inwestycji.

Podpisane porozumienie umożliwi sprawną realizację połączenia drogowego pomiędzy Polską i Słowacją na trasie Via Carpatia. Ma ono związek z przyznaniem na tę inwestycję środków CEF. Jest to pierwsza umowa w ramach Instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF) w perspektywie finansowej 2021-2027.

Podpisanie umowy w Barwinku

CEF - Łącząc Europę


- Ponad 326 mln euro ze środków CEF przeznaczonych zostanie na dofinansowanie budowy transgranicznego połączenia drogowego na trasie Via Carpatia między Polską a Słowacją. Beneficjentem zadania będzie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - informuje Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie.

CEF to instrument finansowy zarządzany przez Komisję Europejską, która dokonuje wyboru projektów do dofinansowania w wyniku ogłaszanych konkursów. Tylko najważniejsze w skali całej UE projekty, w dodatku konkurencyjne wobec zgłoszeń z innych państw członkowskich, mają szansę otrzymać dofinansowanie.

Podpisanie umowy w Barwinku

Via Carpatia


Dzisiaj szlak Via Carpatia - częściowo już dostępny, a częściowo realizowany i projektowany - liczy kilka tysięcy kilometrów. Jest to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową.
Via Carpatia na terenie Polski to trasa, której łączną długość szacuje się na około 700 km. W eksploatacji jest blisko 260 km, a w realizacji prawie 280 km.
Na terenie Polski w skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

Podpisano umowę na budowę trasy S19 z Dukli do Barwinka

Podpisanie umowy w Barwinku

S19 od Rzeszowa do granicy państwa


Rzeszów Południe - Babica, długość 10,3 km, w realizacji (umowa podpisana 10 lipca 2020 r., wartość: 2 230 165 684,48 zł),

Babica - Jawornik, długość 11,6 km, w realizacji (umowa podpisana 14 lutego 2022 r., wartość: 1 253 370 000,00 zł),

Jawornik - Lutcza, długość 5,2 km, w przetargu (postępowanie wszczęte 30 czerwca 2022 r.),

Lutcza - Domaradz, długość 6,4 km, w przetargu (postępowanie wszczęte 20 grudnia 2022 r.),

Domaradz - Krosno (Iskrzynia), długość 12,5 km, w realizacji (umowa podpisana 7 listopada 2022 r., wartość: 1 063 251 940,57 zł),

Krosno (Iskrzynia) - Miejsce Piastowe, długość 10,3 km, w realizacji (umowa podpisana 13 wrześnie 2021 r., wartość: 365 074 863,34 zł),

Miejsce Piastowe - Dukla, długość 10,1 km, w realizacji (umowa podpisana 12 lipca 2021 r., wartość: 478 907 636,94 zł),

Dukla - Barwinek, długość 18,2 km, w realizacji (umowa podpisana 10 października 2022 r., wartość: 1 541 121 487,77 zł).

Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. terazKrosno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.