Krośnieński Holding Komunalny otrzymał 91,5 tys. zł dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do zakupu czterech samochodów elektrycznych, które od 2022 r. są na wyposażeniu spółki.
Koszt kupna czterech elektrycznych aut dla Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego to ok. 513,5 tys. zł (netto), z czego 91,5 tys. zł stanowi dofinansowanie w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.

- Nasze "elektryki" są pojazdami bezemisyjnymi, z napędem w 100% elektrycznym, które podczas jazdy nie emitują hałasu ani drgań, a ich zasięg to ok. 280 km na jednym ładowaniu. Ponadto, samochody te wyposażone są w nowoczesne akumulatory litowo-jonowe, które można naładować do 80% ich pojemności w około pół godziny - mówi Andrzej Socha, kierownik Zakładu Organizacji Transportu w Krośnieńskim Holdingu Komunalnym.

Auta elektryczne używane są w codziennej pracy Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego, przez pracowników Zakładu Organizacji Transportu, Wodociągów Krośnieńskich i Elektrociepłowni Krosno.

- Osoby korzystające z samochodów elektrycznych chwalą sobie ich funkcjonalność oraz to, że są ciche, a tym samym wygodne w codziennej eksploatacji - wyjaśnia Andrzej Socha.

Krośnieński Holding Komunalny produkuje energię. Skąd pochodzi?
Zakup samochodów elektrycznych jest elementem strategii i proekologicznych działań Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego, który od kilkunastu lat inwestuje w budowę własnych instalacji prądotwórczych i tzw. zieloną energię.
Aktualnie Spółka posiada 16 obiektów produkujących energię elektryczną, o łącznej mocy 3495 kW, a w planach ma budowę kolejnych instalacji, w tym kilku z magazynami energii.

- Do ładowania samochodów wykorzystywana jest głównie energia wyprodukowana w instalacjach prądotwórczych naszej spółki, dzięki temu mamy oszczędności, gdyż nie ponosimy opłat za korzystanie z publicznych sieci energetycznych. Auta ładujemy w momentach, kiedy mamy nadwyżki produkowanej energii. W ten sposób staramy się efektywnie zagospodarować te nadwyżki i zoptymalizować cały system energetyczny spółki - mówi Jerzy Ćwięka z Elektrociepłowni Krosno.

- Samochody elektryczne traktujemy trochę jak mobilne magazyny energii. Ładujemy je wtedy, kiedy mamy nadwyżki energii. Zamiast przekazywać lub sprzedawać te nadwyżki do sieci, chcemy je maksymalnie wykorzystywać na własne potrzeby, w tym do celów transportowych - dodaje Janusz Fic, prezes Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego.

Kolejnym krokiem rozwoju elektromobilności jest zakup trzech autobusów elektrycznych dla MKS Krosno, na potrzeby miejskiej komunikacji zbiorowej. Przetarg został już rozstrzygnięty i najprawdopodobniej wiosną 2024 r. pierwsze elektryczne autobusy wyjadą na ulice Krosna.
Na ich zakup miasto Krosno pozyskało dofinansowanie, 5 mln zł dotacji oraz 2,5 mln zł pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu "Zielony Transport Publiczny".

Elektryczne samochody w Krośnieńskim Holdingu Komunalnym
Na potrzeby "zielonego" transportu w mieście, na terenie Elektrociepłowni Krosno, planowana jest również budowa stacji ładowania tych autobusów.

- Do ładowania będziemy wykorzystywać głównie nadwyżki energii elektrycznej, produkowanej w bloku energetycznym opalanym biomasą, a w przyszłości także w bloku energetycznym opalanym pozostałościami z sortowania odpadów. Nadwyżki będą duże, więc szanse na dalsze zwiększanie taboru pojazdów elektrycznych też są całkiem realne - mówi Janusz Fic.

Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. terazKrosno.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.